Jump to content

Småvilt i Ringsaker Almenning


oskar

Recommended Posts

Hei, planlegger noen dager med jakt i Ringsaker Almenning i midten av oktober. Noen med erfaringer fra terrenget her?

 

Selv foretrekker jeg rypejakt, men etter hva jeg forstår kan man ikke forvente all verdens med det. Om jeg likevel vil prøve rypelykken, hvor bør jeg prøve meg?

 

Ellers skal visst skogsfugl være bra her, men har aldri jaktet primært på skogsfugl og vet ikke så mye om det, trives som sagt bedre i åpne landskap. Likevel bør jeg jo gi det en sjanse, så hva er den store forskjellen ift rypejakt botsett fra at man går i skauen? Hvilken type ladning bør man gå for til en Star Baikal 12/76 O/U med utskiftbare choker som tåler stålhagl?

 

PS: Det blir støkkjakt, har dessverre ikke hund med.

Link to comment
Share on other sites

forskjellen blir at mye fugl sitter i tretoppene, og at det høres ut som en svane som letter hvis du skremmer opp en storfugl i nærheten, hehe.

 

på fjellet ser man mye spor og ser kanskje rypene lande fra god avstand slik at du vet hvor fuglen er. Mens i skogen så må du bruke øyene og hørselen mer.

 

Selv er jeg som deg og foretrekker åpent landskap. Mye friere der =)

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vært deg så hadde jeg jakta skogsfugel her,i ringsaker så er det mer skogsterreng egentlig,og bra med fugel,bare folk kjenner sine begrensinger selvsagt,men du kan gå inn på rjfo og se litt på info der,kansje ringe til anders berg som er utmarks ansvarlig,han svarer deg nok hvordan ting er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, er det noen av dere som har jaktet på denne Almenningen og vil gi meg et tips eller to om områder som bør testes ut? ;)

 

Jeg kjenner ikke det aktuelle området, og jeg skjønner at du spør. Men personlig liker jeg godt å prøve å "knekke koden" i et nytt terreng selv.

 

Titte på kartet på forhånd, med tanke på biotop og topografi. Ut ifra det velger jeg startpunkt, hvis dette er en dagstur, så prøver jeg å finne høyden rypa sitter i. Erfaringsmessig vil du finne mer fugl i samme høyde, pluss minus 40-50 høydemeter når du først har funnet de. Lesider med sol, evt. dumper på høydedrag, hvor det er tilgang på vann etc.

 

Lykke til!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, er det noen av dere som har jaktet på denne Almenningen og vil gi meg et tips eller to om områder som bør testes ut? ;)

 

Jeg har ingen tips om konkrete områder da jeg ikke jakter i almenningen selv. Kun en dag eller to på øyungs-fjellet, da vi ofte er der på sommeren og fisker eller går i fjellene. Det blir til at vi tar en tur på høsten etter rypa i de områdene vi er kjent. Forøvrig er det ett svært lite område med høyfjell som mange ønsker å jakte på.... Så antall oppflukter blir som regel minimale...

 

Skogen derimot, har en god bestand av skogsfugl. Du kan også finne rype på de mange, litt større myrene.

Stikkord i skogsjakt er BÆR. Finn områder med bær. Jo mer, jo bedre. Først blåbær, utover høsten også tyttebær. Gjør deg noen runder i terrenget for å bli litt kjent, så vil jeg tro at du får en liten oversikt og en idè på hvor du skal forsøke. Myrkanter kan være spennende. Her finnes også ofte urter som skogsfugl beiter på.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...