Jump to content

Klikk på lerduebanen.


marlin .45-70

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har opplevd å få klikk 2 ganger på lerduebanen med halvautoen min.

For å få ta nytt avtrekk, så må jeg ta nytt ladegrep og patronen spretter ut.

Jeg bruker å ta denne opp igjen, sette den i kammeret og skyte den på nytt.

 

Er dette korrekt/smart?

 

Hva er korrekt oppførsel i slike tilfeller?

 

mvh

Christopher

Link to comment
Share on other sites

På standplass.

Med dagens patroner er det ikke lenger behov for lang ventetid før du tar dem ut av kammeret. Å forsøke å skyte dem igjen er gjengs praksis, ev. i det andre løpet, men det har jo ikke du på halv-autoen.

Selv liker jeg å vente en stund før jeg knekker bøssa.

 

Deretter.

Vurdere våpenet. Tennstift, puss, fjær.

 

Vurdere partiet med ammunisjon. Jeg skjøt på Løvenskiold på forsommeren, og da hadde de fått inn et parti Gyttorp kal. 20 der tennhettene satt for dypt. 8-10 patroner av 25 hadde tennfeil. Nå som Gyttorp har krøpet til korset og byttet ut lasset har jeg ikke hatt noen problemer.

 

Til slutt.

Kanskje la bøssemakeren ta en kikk, om problemet vedvarer med ulike typer ammo?

Link to comment
Share on other sites

Er det merke etter tennåla i tennhetta på patronen som klikker? Er det ikke det er det noe feil med mekanismen, som eksempelvis ufullstendig låsning av sluttstykket.

 

Har du merke på hetta kan det være at tennhetta er ekstrem hard(lite trolig), eller tennåla di slår for dårlig. Da er puss og inspeksjon neste, og kanskje på tide med noen nye fjærer.

 

Hva slags hagle er det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kanskje formulert meg litt dårlig, men det jeg lurer på er hvordan jeg skal behandle den patronen som ikke gikk av.

På "vanlige" hagler, er det jo bare å knekke og smelle av på nytt..... men på halvauto`en så spretter denne ut på standplass når jeg tar nytt ladegrep, og jeg har sett at enkelte rister på hodet når jeg tar opp igjen patronen og prøver på nytt.

Hva er "regelen" for slike situasjoner?

-Det er gode merker i tennhetta....

(Har skjedd 2 ganger på 500 skudd, med min Franchi Predator)

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke holde hånden foran slik at patronen ikke spretter ut, for så å lade opp med den. Eller så dra den ut å lad opp med ny. Om den ligger på bakken til du er ferdig med serien eller skal bytte plass er nok ikke farlig.

 

Ville ikke bekymret meg for at den skulle gå av i etterkant. Skulle det skje (noe som er høyst usansynlig) så vil den eksplodere, men ikke skyte ut hagel som om den hadde gått av i en hagle.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke bekymret meg for at den skulle gå av i etterkant. Skulle det skje (noe som er høyst usansynlig) så vil den eksplodere, men ikke skyte ut hagel som om den hadde gått av i en hagle.

 

Nja, eksplodere gjør den ikke. Plasten i hylsa har ikke nok hold til at trykket vil bli særlig stort. Det som skjer er at kruttladningen brenner hull på hylseveggen.

 

Ikke spør hvordan jeg vet det.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du vrir børsa en kvart omdreining med klokka, setter kolben mot hofta/låret, holder børsa med venstre hånd over utkasteråpningen og drar tilbake ladearmen med høyre.

 

På denne måten spretter ikke patronen ut, men lander i hånda di evt. blir igjen i hagla.

 

Dette hender også av og til med benellien min, men har aldri hørt om noen som har opplevd det på jakt. Jeg får også tydelig merke etter tennåla.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok.

Takk for mange gode svar! - er litt mindre bekymret for dette nå;)

-Skal prøve å holde for utkasteråpningen slik at jeg tar hylsa før den får anledning til å falle i bakken.

Skuddene er nittedals, som jeg kjøper på banen. Tror de heter Nittedals stål eller sport. (Grå hylse)

 

mvh

Christopher

Link to comment
Share on other sites

@ vømmøl.

 

Når du sier du får klikk med Benelli'n så lurer jeg litt på din prosedyre når du lader hagla. Benelli har laget mekanismen slik at skudd ikke skal kunne avfyres hvis ikke sluttstykket har gått helt i lås mot kammeret. Som skyteleder har jeg sett skyttere som får klikk med disse haglene, og det har vært klikk de har hatt skylden for selv. :wink: De har sluppet en patron i kammeret for så å trykke på utløseren for sluttstykket slik at dette løses ut, men i stedet for å la dette smekke i lås ved egen kraft "fanger" de sluttstykket via ladehendelen med ene handa for så å føre sluttstykket forsiktig frem. Da er det ikke alltid mekanismen går helt i lås og skuddet "klikker" ( heldigvis )

 

Jeg sier ikke at du gjør det slik, men dette er en vanlig årsak til at folk klundrer med klikk på automathagler. Disse er alle som en laget for at mekanismen skal stenge seg selv via fjærtrykket fra rekylfjæren og de er så solid bygget at de tåler dette uten problemer.

 

Nå har jeg 10-12 år med Benelli selv og har kun opplevd noen få klikk med disse haglene, hver gang har det vært patroner med døde hetter som ikke har latt seg avfyre i noen annen hagle heller. Folk vil jo gjerne prøve et skudd som har klikket bare for å vise at hagla du skyter med er bare skiten.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg passer på at jeg ikke har fingrene i veien slik at sluttstykket bremses på noen måte når jeg lader. Klikket i går var faktisk andreskuddet i en double på skeetbanen. Med tydelig merke i tennhetta.

 

Mulig tennhetta satt litt dypt i denne patronen bare? Skuddet gikk av ved andre forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da blir det å prøve en god puss.

Har du skutt mye siden sist så har det lagt seg en del kruttrester i låskassa, der er det sporene som sluttstykket sklir i som er viktigst å få rengjort. Noen q-tips med olje gjør susen. Hjelper ikke dette ville jeg prøvd en annen type ammo.

 

Feiler dette også hadde jeg sendt børsa til importøren, det er 10 års garanti på Benelli og Randulf hos Skytesport er garantert hjelpsom. :wink:

 

Mulige årsaker kan være for svak/skadet slagfjær eller skadet/for kort tennstift osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Fikk selv klikk på Løvenskjold i dag. Samme som beskrives over: 20 kaliber Gythorp. Børsemakeren der opp har sett på hala mi to ganger, skifta stift og fjær men det har skjedd igjen. Jakter med Gythorp, og det samme skjer ca 1 av 50 skudd. Børsemaker mener det er ammo og ikke halge.

 

Er du usikkert: få børsemaker til å se på den, kostet 500,- for en real overhaling.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg børsemakeren har rett i, men nå har du da en nyoverhalt hagle før jakta. Gyttorp hadde problemer med et stort parti der tennhettene satt for dypt på mange patroner -- nå håper jeg at Løvenskiold ikke har begynt å bruke av det defekte partiet. La merke til at han måtte i containeren sist jeg var der, for å hente cal. 20.

 

Gyttorp er den eneste ammoen jeg har hatt dette problemet med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal innrømme at jeg har vurdert ny hagle, ettersom det også har skjedd på jakt. Men etter å ha snakket med børsemakeren, samt erfaringer her på Kammeret, fortsetter jeg å jakte med favorittbørsa.

Vet du ca når det partiet var ute på markedet?

Ammoen jeg bruker nå kjøpte jeg i 2006. Kjøpte 2000 skudd og har opplevd klikker hver høst.

Kan det ha noe for seg å klage direkte til produsent og be om kompensasjon?

 

Mvh

 

Idar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...