Jump to content

Skadeskyting/bom av småvilt


skevebom

Recommended Posts

Håper det ikke blir en opphetet debatt av denne tråden, men som et minimum bør man undersøke treffstedet i terrenget og se etter tegn til at dyret/fuglen er truffet. Blod, pels, fjær. Og merke seg og følge fluktretningen for å forsikre seg mest mulig om at det virkelig var en bom. Har man mistanke om at det var treff, så bør man strekke seg langt for å lete, og innstille annen jakt inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

Håper det ikke blir en opphetet debatt av denne tråden, men som et mnimum bør man undersøke treffstedet i terrenget og se etter tegn til at dyret/fuglen er truffet. Blod, pels, fjær. Og merke seg og følge fluktretningen for å forsikre seg mest mulig om at det virkelig var en bom. Har man mistanke om at det var treff, så bør man strekke seg langt for å lete, og innstille annen jakt inntil videre.

Det er jo lurt å se etter hår ja men i fjor under rypejakta skjøt jeg to ryper på et skudd (ikke med vilje) den jeg siktet på døde med en gang mens den andre seilte videre tross blod og fjær i snøen. etter nærmere to timer fant jeg den, det var en utrolig deilig følelse.

Hvor lang tid ville du brukt på en slik rype?

Link to comment
Share on other sites

Det er alt etter omstendigheter og terreng, tidspunkt på døgnet og umulig å gi noe entydig svar på, men jeg synes du var flink som ikke ga deg, og fant rypa. :)

 

PS: Du er rimelig ny her ser jeg, du behøver ikke sitere et innlegg som står rett over svaret ditt, reglene sier minst mulig sitering her på forumet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et bomskudd er f.eks. når du glir på en stein eller ved et uhell drar i avtrekkeren litt for tidlig, da vet du at skuddet ikke gikk der det skulle. Dersom du har målet og siktene i øye når du trekker av, da er det ikke bom. Selv om fuglen flyr videre og ser sprek ut så har du en påskutt fugl. Du kan ikke vite om fuglen er råket av hagl, men man bør anse dette som en skadeskyting. Derfor er det viktig å telle antall fugler og få oversikt over hvor De flyr. Skulle man f.eks mistenke at man har truffet 1 rype i et kull på 8, og de er 7 neste gang du treffer dem så skal man gjøre en innsats for å finne fuglen.

 

Jeg tror mange unge og ferske jegere tar for lett på dette med ettersøk av småvilt. Det er et moralsk aspekt ved dette som alle skjønner, men det må også være litt flaut å få overlevert et knippe ryper av grunneieren etter at han har luftet bikkja i sporene Deres...

 

En annen ting ved ettersøk av påskutt vilt er at man utvikler seg enormt som jeger når man tar denne jobben litt seriøst. Man må bruke alle sanser, man må stole på sine erfaringer og man må være systematisk.

 

Hva bør man se etter ved avfyring av skudd på småvilt.

Fugl som seiler avgårde på stive vinger eller fugl som flyr avgårde og ikke klarer å vinne høyde er dødsdømte. Storfugl som er tilsynelatende uskadd vil ofte fly opp i et høyt tre og bli støkket derfra når jegeren nærmer seg. Den vil da fly nedover i terrenget for å få mest høyde. Da er det bare å ringe kompisen som har fuglehund...

 

Det er bra om jegeren har med kart og kompass og bruker dette aktivt i ettersøksarbeidet. Følg viltet så langt du klarer med øynene, hold orden på antall vilt og deres fluktretninger. Bruk kartet aktivt. Sett deg i fuglens sted, du er skadd og må finne ro i skjul. Skadd fugl vil nesten alltid søke lavereliggende områder når de blir støkket, dersom viltet trykker må man finkjemme alle plasser som kan gi skjul.

 

Hvor lenge bør man da "spore" dyret du skjøt mot.

I den perfekte verden så skal du observere at dyret er friskt, eller putte det i sekken. Legg igjen klokka hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...