Jump to content

Rådyrjakt med hund - hvilket kjønn skytes


Taiko

Hvilket kjønn skytes  

19 members have voted

  1. 1. Hvilket kjønn skytes

    • mest bukk i område med predatorer
      8
    • mest geit i område med predatorer
      3
    • mest bukk i områder uten predatorer
      7
    • mest geit i områder uten predatorer
      1


Recommended Posts

Heisan.

Trenger det kunnskapsike kammerfolkets hjelp med en avstemming.

Er på en øy med en rådyrstamme som vokser litt vell fort, og det er mange meninger om hva som skal gjøres. Hvis jeg har forstått ting riktig så er en rådyrstamme oppbygd med en stor overproduksjon av bukk. Forskning har vist at utenfor revehi finner man opp til 80% bukkekje.

Under hundejakta her har man en bukkeandel på 75-80% noe som er veldig høyt tror jeg. er det sånn på et sted som dette at jegeren må ta ut en veldig stor del bukk før man kanskje på slutten av sesongen kan begynne å få en mere kjønnsblandet avskyting. Noen mener vi må ut med mere geit, men da skal de jammen meg mange ekstra loser til :? Og hjelper det når det produseres mere bukk enn geit :?:

Så hva skyter dere :?: i områder med og uten naturlig predatortrykk.

Du kan gjerne skrive den prosentvise fordelingen i et innlegg :)

pfht taiko

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjerne skrive den prosentvise fordelingen i et innlegg :)

 

Skytes, eller kommer på post i los? To meget forskjellige ting...

 

Min erfaring er at tidlig i jakta er det en jevn fordeling mellom bukk, geit og kje i losene. I desember har jeg derimot et klart inntrykk av at bukkene er sterkt overrepresentert.

 

I fellingsstatistikken er geitene sterkt underrepresentert, men det skyldes like mye at vi sparer dem - eller skyter kjeet istedet...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke overbevist om at det fødes særlig flere bukker enn geiter. Dette vil jeg i tilfelle ha grundig dokumentert. Grunnen til at revens hardere beskatning på bukkelamma er mest sannsynlig at bukkelamma er mer aktive og egenrådige, og dermed lettere å oppdage for reven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...