Jump to content

Woodleigh og mrp?


andreasli

Recommended Posts

Blir litt på siden av det du spør om, da jeg har hatt litt varierende resultater med Woodleigh kuler i andre kalibere. Woodleigh kuler har for meg ikke blitt mye brukt da de er ganske sære på hvilke hastighetsområder de fungerer bra i.

 

Som eksempel kan en 286grs kule i 9,3 fungere helt utmerket i 730m/s - mens den blir enormt stor og overekspanderer i 800m/s. Samtidig kan den la være å ekspandere i 640m/s(150-160m). Så i min verden litt for sære kuler til praktisk jakt. Annet som er enklere og mindre fiklete å ha med å gjøre. Når de først fungere er de utmerkede med ok restvekt og god ekspandert diameter, men i min verden finnes det altså mange bedre alternativer.

 

Men med andre 156/160grs kuler ladd med MRP/Re22/Rhino22 er 42-43grs en god startladning. Maks bør være i nærheten av 45 grs +/- litt og med hastighet rundt 760m/s i normal pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ikke i 6,5, men har brukt Woodleigh uten problemer i 338 Winmag, og bruker den fortsatt med stor glede i 35 Whelen.

Har ikke registrert tilfeller av hverken under eller overekspansjon.

(Har kun funnet igjen to kuler fra 338 Winmag og de så helt greie ut).

Tvert imot, god presisjon, god effekt på viltet, tydelige skuddtegn, stort sett knall og fall, og fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Jonsol: et skudd fra hofta: Ville tatt max laddning for 9grams kule (47-og-noe-smått???) på boksen og trukket fra ei lita klype. Kanskje en 3-4 grain? Om du sammenlinger data for 140- og 160-grains kuler er er forskjellen gjerne et par-tre grain. Har ikke prøvd den Woodleigh-kula, men har den veldig lang bæreflate må du kanskje redusere enda noe mer. Husker Sierras (nå utgåtte) 160 RN ga høyere trykk enn Hornady sin.

Lader 165 Woodleigh PP i 308Win til noen svenske venner. Den gir hastigheter og treffpunkt veldig lik Hornady 165 SBT. Svenskene er veldig fornøyde, en del av elgene selger de direkte til slakteriene, og der skjæres alt "blodslått&tvilsomt" bort med hård hånd før veiing. Ifølge dem er Woodleigh'n "snillere" enn 180-Nosler (Norma fab.) som de brukte tidligere.

Link to comment
Share on other sites

:D Det er "kula mi" du spørr om så her har jeg prøvd meg litt.

Kula har lang "spiss" og kort bæreflate så den kan settes vesentlig lenger ut en Oryx. mener det var ca. 4mm i 6,5 x55'en min. Dette gir litt mer plass i hylsa og bør gi litt mindre friksjon, så jeg mener du kan se bort fra de 4 grain som er i vektforskjell på kulene.

Woodleigh kula går veldig godt i rifla mi, det gjør Oryx'en også, og de har eksakt samme treffpungt.

Med MRP, kom jeg etter forsiktig og ha prøvd meg frem til at 46g var max (i mitt våpen, ikke hopp rett på den!). Dette ga 770m/s.

Kruttet jeg mener du bør velge er MRP2. Det gir ennå litt bedre presisjon og jeg har ennå en del å gå på før jeg når max når jeg bruker 51g. Denne ladningen gir 800m/s, og sammen med en BC på 0,509 gir det like flat kulebane som den gamle max ladningen min med MRP og 140g Nosler Pat.

 

For hva det er værd, mener jeg at du har gjort et veldig godt valg av storviltkule!

 

Lykke til med ladningen, og jeg gjenntar meg selv, jeg er helt sikker på at du blir mest fornøyd om du velger MRP2.

 

Skitt jakt :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg har en kamerat med en tikka lite i 6,5x55 med 50 cm løp.

Vi var litt bekymret for å kappe løpet ned til 50 cm da det ikke er anbefalt.

 

Ville derfor prøve woodleigh 160 grain da den er over 10 gram, og den har høy BC som gjør at litt lavere utgangshastighet likevel gir grei fart og anslagsenergi på over 100m.

 

Ladningen:

51 grain med N570 krutt

79mm COL

Norma hylser

770 m/s (50 cm løp)

Link to comment
Share on other sites

Min ladning til Sako 75 med 51 cm løp.

 

Woodleigh 160 grain PP

Norma hylse

Hette Federal 215 (magnum)

Col 79mm

Krutt Vithavuori N170 50grain

 

Ikke kronograf, men samling på 13mm med 50 grain.

Startet på 48 grain og gikk til 51 grain uten trykkmerker i mitt våpen.

Valgte best samling.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 13.6.2010 den 12.09, Hans Kristian skrev:

:D Det er "kula mi" du spørr om så her har jeg prøvd meg litt.

Kula har lang "spiss" og kort bæreflate så den kan settes vesentlig lenger ut en Oryx. mener det var ca. 4mm i 6,5 x55'en min. Dette gir litt mer plass i hylsa og bør gi litt mindre friksjon, så jeg mener du kan se bort fra de 4 grain som er i vektforskjell på kulene.

Woodleigh kula går veldig godt i rifla mi, det gjør Oryx'en også, og de har eksakt samme treffpungt.

Med MRP, kom jeg etter forsiktig og ha prøvd meg frem til at 46g var max (i mitt våpen, ikke hopp rett på den!). Dette ga 770m/s.

Kruttet jeg mener du bør velge er MRP2. Det gir ennå litt bedre presisjon og jeg har ennå en del å gå på før jeg når max når jeg bruker 51g. Denne ladningen gir 800m/s, og sammen med en BC på 0,509 gir det like flat kulebane som den gamle max ladningen min med MRP og 140g Nosler Pat.

 

For hva det er værd, mener jeg at du har gjort et veldig godt valg av storviltkule!

 

Lykke til med ladningen, og jeg gjenntar meg selv, jeg er helt sikker på at du blir mest fornøyd om du velger MRP2.

 

Skitt jakt :!:

I hvor lang pipe oppnådde du 770m/s med 46grain MRP?

Edited by Snuff
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...