Jump to content

strøm til dresur av fuglehund??


///prince

Recommended Posts

hei :)

 

har en setter som jeg er sikker på har den sterkeste graden av adhd og ennå litt til

når jeg slipper han blir han heilt gal og løper som bare det(og bra er jo det forsåvidt) men når jeg roper eller plystrer reagerer han ikke litt engang og har problemer med å få kontakt med han, han gir rett å slett faen i meg å bare løper til han nesten selv ønsker å komme inn igjen:S men når vi er inne er han helt grei å lyer som regel alltid på det jeg sier..så lurte på om det kunne hjelpe å bruke strøm eller om det bare vil gjøre det verre? eller er det noen andre ting som kan gjøres? han er rett over året gammel å har ikke vert i skikkelig fuggel enda... å når han ser småfugl så løper han som bare det etter så langt han klarer holde følge :?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder og få kontat med han så er vel lang line en grei måte og begynne på.

Med rett bruk av denne så vil din ivrige venn til slutt tro at du klarer og få fatt i han uansett hvor langt han er unna deg.

Og begynner liksågodt og adlyde deg da han ikke kommer unna uansett.. he-he

Har du problemer med og holde kontakt med hunden når du har den i bånd så er vel dette noe som må jobbes med først.!

Her er enn side eg fant om bruk av langline så du kan lese litt mere om:

http://www.home.no/hundefaq/langline.html

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om du er på ville veier til å få en hund som jager på egen hånd. Min første var som du beskriver og ble helt ubrukelig. Langline er bare falsk trygghet.

 

Mitt aller beste råd er å ta kontakt med folk som jobber med dette profesjonellt eller å ta kontakt med din nærmeste fuglehundklubb.

 

Råd nr er å begynne på nytt og ikke gi hunden noe frihet. Kontroll og lederskap på kort avstand (gjerne inngjerdet område).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som Henrik123 sier kan det være en god ide å ta kontakt med noen som kan dette.

Ser han hører etter i hus, men hører han etter om du tar han med i hagen/på en åker e.l.

Hvis han ikke hører etter når du leker eller lufter han på et større omeråde er det ingen vits i å ta han med på fjellet. Da vil du bare "vatne" ut innkallingskommandoen.

 

Begynn fra begynnelsen igjen, med grunndressur.

Trenn sitt og innkalling i hagen eller på et større lufteomeråde. Ha langline i begynnelsen, så du kan korrigere han med en gang hvis han ikke hører etter. Timing er en viktig ting i all hundedressur.

Når alt sitter hver gang (ikke nå og da, men hver gang) Så kan du øke avstandene og kutte ut langlina.

Når dette begynner å sitte så kan du slippe han i fjellet.

 

Som nevnt over så bør du IKKE bruke støm selv. Det er vel heller ikke lov til å bruke strøm til slik dressur.

Du har en unghund, så du må for all del ikke stresse. Dere har mange år forran dere, så ikke ødlegg med for hard dressur.

Link to comment
Share on other sites

Ved å slippe denne hunden uten at grunndrerssuren sitter på plass, forsterkes bare problemet ytterligere.

Mitt stalltips. Gå tilbake til start og begynn helt på nytt med grunndressur og lineføring. Krev hundens oppmerksomhet og kontakt ved lineføring og dressur. La for all del ikke hunden gå løs i skogen og jage småfugl på denne måten for jaktlysten er langt sterkere enn hundens respekt for deg som leder.

Når grunndressuren sitter, reis til fjells og la hunden eksponeres for rype og du vil snart merke at den tar stand fremfor å fare frem i terrenget som en annen villstyring.

Det aner meg at dette er din første hund, og der har vi jo alle vært engang. derfor anbefaler jeg deg å anskaffe en bok om dressur og preging av fuglehund. Her er mange gode bøker å få tak i, og de fleste har mye av det samme innholdet. Dessuten holder de fleste fuglehundklubber nybegynnerkurs og dressurkurs for medlemmene sine, så på lik linje med flere andre her vil jeg anbefale deg å melde deg inn i en slik klubb der du bor.

 

Strømhalsbånd er i de RIKTIGE hender ett svært effektivt og raskt hjelpemiddel for å få de ønskede resultater mtp. på avstandsitt og innkalling, men også totalt forbudt å bruke utenom aversjonsdressur mot sau og andre husdyr.

En ukyndig bruker eller feil timing med bruk av strøm vil etter all sannynlighet gjøre hunden redd og kuet og usikker, i hverste fall vil den sette strømmen i forbindelse med deg og skaden kan fort være ubotelig.

Husk for all del at det er for gjort å ta feil av uregjerlighet og jaktlyst. Mang en settereier tror de har en steike hardhaus som tåler hård dressur, men finner for sent ut at dette har mere med hundens iboende jaktlyst å gjøre og at hunden likevel viste seg å være en myk sjel.

 

En kan skrive i det uendelige om ens egne erfaringer og teorier, men les litt litteratur og gjør dine egne meninger og prøv dette ut i praksis med egne refleksjoner mtp. fremgang og progresjon, så går det nok bra.

 

Jeg ønsker deg lykke til, og husk at det arbeidet du legger i hunden som unghund er det du skal høste av når hunden er voksen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...