Jump to content

6.5x284 norma ladedata


caveman

Recommended Posts

Fikk testa sako`n i dag, en gammel 75meed ny kongsberg pipe kamra i 6.5x284norma. Fikk 900ms med 50gr vv160 å 140gr mk. Med 52gr n-15 870ms (samme kule).

 

Har nå formskutt noen hylser oghar tenkt å lade oryx å mega, noen her som sitter på ladedata og erfaringer? ønsker 900ms+

Link to comment
Share on other sites

6.5-284 Norma: Ser jeg brukte 52grs MRP2 og fikk 831m/s, 76mm COL, i 650mm S&L pipa, fikk svært god presisjon også, 6-7cm samling @300m.

 

Du kan antakelig skuffe på mer enn dette, mener jeg hadde noen test-skudd oppi 56grs, men finner de ikke i boka, så kan være innbilning. Har iallefall notert at trykket var moderat ved 52.

Fant ingen grunn til å jage denne kula opp i mere fart, den bråbremser jo straks den kommer ut i luft uansett, og går på en måte i mot poenget med kaliberet?

 

Satser på ei mere strømlinja kule i år - og på at det dukker opp noe å skyte på :?

 

Er du ute etter fart må du øse på med MRP2, 56-58grs bak 140grs kuler og mer bak 130. Smakte på 3000fps med 140 amax og 57.5gr MRP2. 130 GT og 56grs MRP eller 50grs N19 er også der i leia. Men det er hard kost, har lagt meg 1-2 gr lavere for å kunne skyte en solskinnsdag også.

 

Akta nu! Dette er i min børse, som har "europeiske" dimensjoner.

 

EDIT:

Ser du ser etter 900m/s med Oryx/Mega (uten at jeg fatter vitsen med det?)

 

Måtte ta et dykk inn i QL, basert på mine data fra relle ladninger, og at du får omtrent identiske hastigheter.

 

For å få 830m/s på Oryxen sier QL at jeg har relativt måtelige 49kpsi, for å få 900m/s vil jeg trenge 65kpsi, og 57 grains av enten MRP2 eller N560. Det er en meget hard ladning... Trikset kunne være N570, men det har jeg ikke data på.

 

Dette er bare teori, start 10% under osv...

K

Link to comment
Share on other sites

R.Saltnes: kunne du overtales til å skille deg av med si 10-15 av de Berger-kulene, Mot noen andre kuler, eller noe? HAr 6.5 Oryx, Scirocco 2, Scenar 7g, 8g, Sierra MK 140gr, Sierra 6.5g HP, .338 Sierra MK 300gr, .223 80gr Amax og Sierra MK 90gr,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan desverre ikke hjelpe deg med Oryx eller Mega, men har ladet Remington Ultra bonded core loct 140 grs kule. (Var heldig og fikk kjøpt en hel haug av disse til en god pris på Vilmarksmessen for ettpar år siden.. :wink: )

 

Lapua hylse-CCI-200 hetter-Norma 15-lot 65145-53 grains-patronlengde-79,2mm = 870m/sek

.......................................N-570-58 grains................................................ = 890m/sek

.......................................N-560-52 grains................................................ = 870m/sek

 

Allt dette skutt i min Ruger No1 med 60 cm. pipe.

Disse ladningene er trygge i min. Har vært "høyere" i kruttladningen, men ser ingen grunn til å presse ladningene mere enn dette.

Disse ladningene er også presise.

Start med fornuft, og jobb deg oppover om du føler for det.

Lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar, børsa går som en stråle og samler bra, men er plaget med matinga. Tror jeg må komme over et brukt magasin å eksprimintere med. Har vidd ut magasin max, men har en teori om at det skal gå kappe litt av ørene som holder hylsene nede i magasinet.

Jakter nå på pent brukt magasin til sako 75.

 

Av ladninger har jeg kommet grem til 52gr n15 for oryx og mega, 139gr diamond line har jeg 55grs bak

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Caveman

Du må kamre om til 6,5 RUM, :wink: Da får du hastighetene du ønsker. Sjekket kjapt de forskjellige bøkene tilgjengelig i hylla - ingen er i nærheten av de hastighetene. De fleste ligger rundt 900m/s(mest litt under) med 140 grs kuler.

 

Vi har ladd endel 9g kuler Berger/A-Max/Scenar og har fått klart best presisjon med Rh/Re 25. 56-57grs. I 70cm + løp får en da ca 3000f/s med nogenlunde normalt trykk. 57grs er hard- kanskje egentlig litt i overkant. Accubond med 56grs gjør helt sikkert susen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...