Jump to content

Rett oppføring under predatorjakt konkurransen 2009/2010


Celcius

Recommended Posts

Ser der er kommet til / oppført ett høyere antall skjærer, ravner, svartbak og andre viltarter under jaktåret 2009/2010

 

Dette kan vel ikke stemme, hvis det i såfall gjør det er det i stor grad ulovlig felt vilt i forhold til jakttider.

Står ingenting om at disse er felt som skadedyr, eventuelt om løyve er gitt.

 

Regner med alle får jakttidstabeller når de mottar sin jegeravgift, der står jakttider oppført.

 

Linker:

 

 

Fiskemåke, gråmåke og svartbak Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 21.08. 28.02./29.02.

Den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke. 10.09. 28.02./29.02.

 

Måker kan således ikke ha blitt felt lovlig, da jakttid ikke starter før 21.08.09

Unntak er felt skadevilt med løyve / tillatelse.

 

Skjære Hele landet 10.08. 28.02./29.02.

 

Skjære kan således ikke ha blitt felt lovlig, da jakttid ikke starter før 10.08.09

Unntak er felt skadevilt med løyve / tillatelse.

 

 

Ravn Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 10.08. 28.02./29.02.

Troms og Finnmark fylker 10.08. 15.03.

 

Ravn kan således ikke ha blitt felt lovlig, da jakttid ikke starter før 10.08.09

Unntak er felt skadevilt med løyve / tillatelse.

 

Vilt som endte sin jaktsesong i år den 28/29.02.9 og ble felt før dette tidspunkt kan således ikke oppføres under jaktsesong 2009/2010

Disse gikk under jaktsesong 2008/2009

 

Slik at man slipper samme felt vilt oppført under 2 jaktsesonger, hvis noen ikke har begynt jakta for tidlig og ulovlig da.

 

Ett annet lite tips, de som feller på grunnlag av skadefelling/løyve, få aller helst fatt i denne tillatelse skriftlig.

 

Surt når onkel politi kommer og en ikke har noe å vise til, da ryker som regel alle våpenkort, jaktvåpen blir inndratt og en "liten" mulkt blir servert.

 

Alltid best å ha sitt på det tørre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, men moderatorer vet sikkert dette, like greit alle vet dette i stede for at moderatorer skal inn i kanskje flere innlegg for å moderere.

Jeg respekterte også trådstarter ønske angående denne predatorjakt konkurransen om ikke å legge det inn der, da der bare skulle fylles ut jaktstatistikk,

Derfor denne tråden.

 

Har også en svært høy grense for å "plage" moderatorer med noe, var vel en gang noe mas ved innlogging og bytte av eget nick.

 

Egentlig burde alle vite når jaktåret 2009/2010 begynner.

 

Når det gjelder skadeløyve/felling har jeg ikke noe mot det, heller tvert om.

Men nevner det bare siden ikke alle polititjenestemenn har samme synet på tillatelser, f.eks. bare muntlig tillatelse er å vise til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dette komer til og ta tid.

 

Art: villmink

antall: 48+

komune: Herøy, vega, alstahaug, dønna

våpen: hagle, jack russel terrier

 

Art: rev

anntall: 16

komune: alstahaug

våpen: tikka t3 22-250, hagle

 

Art: ravn

antall: 10+

komune: Herøy, alstahaug

våpen: tikka t3 22-250, hagle

 

Art: kråke

anntall: 50+ tipper åver 100

komune: herøy, alstahaug

våpen: tikka t3 22-250, hagle

 

Art: sjere

antall: 10+

komune: herøy, alstahaug

våpen: tikka t3 22-250, hagle

 

Sum 1280

hvor mange svartbak jeg kunne ha skutt i år tør jeg ikke tenke tanken på :oops: så de får jeg bare la være og ta påeng for :lol:

har endel fler kråkefugler på samvittigheten i år xD men tar utgangspungt i de som har blitt tatt vare på skuddpremi på:)

 

 

Jeg reagerte på denne.. hvis en tar kun de dyreartene som det er lovlig jakttid på, og tar i betrakning at konkurranse start er 15.07 så er det et snitt på 1 rev, 3-4 kråker og i overkant av 3 mink pr dag. Tror det skal meget mye til for å klare disse tallene, døgnet har bare 24 timer. :wink: Så jeg tror det er en missforståelse ute og går i forhold til når konkurransen startet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja kan sikkert ha felt mye mink, også kråker og ravn i området - tviler ikke på det.

Tviler heller ikke på riktigheten av det - men jeg tror jackrussel har oppført feil, dvs han har oppført vilt som egentlig kommer inn under jaktåret 2008/2009

Dermed blir det en "dobbel" bokføring der samme vilt kommer opp 2 jaktsesonger etter hver andre.

Såfremt disse ikke er felt i det nye og siste jaktåret da, men da bør det være skadevilt, siden jaktsesongen ikke er startet ennå på flere av viltartene.

 

Kunne forsåvidt send jackrussel en PM om dette, men like greit dette, så ikke flere "blander" 2 jaktsesonger sammen.

 

Tror at man kan oppføre alt vilt felt jaktsesongen 2009/2010?

Også før konkurransen startet, har mink jeg har felt tidligere i sommer i feller før konkurransen startet.

tror det går greit å føre dette opp, bare det kommer under siste og nåværende jaktsesong, men har ikke orket dette enda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personen det gjelder ser vel dette etterhvert og får rettet det opp hvis det er feil.

 

Er ikke for å være pirkete, har ikke satt meg på denne lista selv heller.

 

Ellers synes jeg det er greit at man legger inn bilder av felt vilt, selv om jeg i utganspunktet er skeptisk til dette rent generelt - mange som får bakoversveis av slike bilder selv om de er naturlige nok.

De fleste har vel i det minste mobil med kamera med seg overalt.

Bildene kan vel skiftes ut etterhvert som innlegg oppdateres med siste felt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...