Jump to content

Småviltjakt i Hemne Orkdal ved Søvatnet.


tnk666

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg er i besittelse av en hytte ved Søvatnet i Hemne kommune. Det jeg lurer på er om noen her inne har noe info hva det gjelder småviltjakt i området, helst rype og storfugl. Vet at det er en del ender ved selve vannet, men er mest interressert i ta noen jaktturer på fjellet. Hvis noen også kjenner til noen grunneiere jeg evt kan kontakte så hadde det vært knall.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis er det vel også bra med rype i retning Omnsfjellet. Men hvis jeg ikke husker feil var det vel mer eller mindre stengt for jakt der i fjor. Men det kan fort snu seg.. For noen år siden var det i hvert fall kø-jakt på Omnsfjellet de første dagene og det var fine rypefangster der. Hvor langt unna Søvatnet er du villig til å dra for å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Har bil i høstferien så da er jeg ganske fleksibel. Har vært i kontakt med en grunneier (Garberg) som sier at det ikke kommer til å bli solgt så mange jaktkort pga lite rype i området nord for E39, fikk forsåvidt vite at Ove Aunli på Kyrksæterøra selger kort for område nord for E39. Husker fra da jeg var liten at det var en og annen rype på en fjelltopp som på folkemunne kalles for flykræsj fordi en tysker gikk ned der under krigen, "fjellet" heter vel Høgberga. Kan vel strengt tatt ikke kalles fjell, er mer en treløs høyde, perfekt lirypeterreng... Aner ikke hvem som er grunneier der, mulig jeg burde høre med de bøndene som bor ved utløpet av Jøssåa.

 

Omnsfjellet har jeg kun vært på vinteren når jeg var liten, og det er jo et nydelig terreng og heller ikke så langt unna heller. Er kortene å få kjøpt i Fannrem?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk usikker på hvor man får kjøpt kort nå til ovnsfjellet. Har brukt og vært butikken på Gangåsvatnet som har solgt de, men den er nedlagt. I fjor var det ikke jakt der i det hele tatt. Gjennstår og se hvordan tellinga er i år om det blir åpnet opp. Skal vel gå an og skaffe info om hvor kortene selges da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tipper at hvis det blir kortsalg, så selger Sport 1 på Domus på Orkanger kort. Men det ser vel relativt dårlig ut etter hva jeg har hørt (og tildels sett). Litt usikker på områdene sør for E39, men både Sport 1 og Ove Aunli bør kunne gi deg tips.

Link to comment
Share on other sites

Har jo vært noen labre sesoger i Sør-Trøndelag, både i innlandet og ved kysten. Men det er lokale variasjoner og det finnes i hvert fall fortsatt noen gode bestander med orrfugl. Litt spent på utviklingen i år. Fremdeles finnes det særdeles lite mus og andre gnagere. Da bruker det heller ikke å være mye rype og skogsfugl til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Vil bare si at terrenget på østsiden av søvatnet i alle fall er privat, men desverre med veldig mange tjuvjegere.

Jeg vil derimot tipse om Rutenterrenget på vestsiden. Supert terreng for en nokså billig penge. Kort fås på bensinstasjonen på fanrem.

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...