Jump to content

Krymping


LabRat

Recommended Posts

Satt nettopp for å lage til nokre testladningar med ei Klette kule i 38.

158 grain SWV ,blykule.

 

Etter at eg har satt kula så har eg ein eigen stasjon til krymp.

 

Er det normalt at krympingen presser kula enda litt lengre ned i hylsa ?

Dette betyr i utgangspunktet ingenting anna enn at må kontrollere settedybde på ein stasjon seinare, men eg berre lurer på om det er normalt eller om eg legger litt hard krymp..

Reknar med at det fordi krymperilla er litt skrå, men eg ville no sjekke med folket.

 

Bruker Dillon RL 550 og Dillon dier.

 

Ha ein triveleg laurdag :)

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje skyldes en litt kraftig krymp satt litt for langt ned på rillen. Prøv å sett kula litt dypere og reduser krympen en anelse, det er som regel ikke nødvendig med noen massiv krymp på en 38-ladning med mindre du bruker lette kuler og saktebrennende krutt.

Link to comment
Share on other sites

Dette du beskriver høres litt merkelig ut etter min mening. Jeg har aldri vært borti at kula har blitt satt dypere pga krymping, men er av den oppfatning at man ikke skal krympe mer enn nødvendigheten tilsier. Nå vet jeg ikke hvor hardt du krymper, men hvis du får til å legge ut et bilde av en krymp så har det vært enklere å se. Mine erfaringer med hard krymping er at du får litt dårligere presisjon muligens pga variasjon i kammertrykk (arrester meg hvis så ikke er tilfelle) spesielt ved lading av 222, 223 og 22-250. Selvfølgelig må man krympe slik at kula sitter fast, men selv ved kaliber som 338winmag, 416 rigby og 458 winmag er det ikke mye krymping som skal til før kula sitter godt nok. Jeg har gått mer og mer bort fra å bruke egen krympedie, men bruker kulesetterdia justert slik at en får krympet det lille som skal til der. Arbeidsbesparende, og godt nok etter mine erfaringer. (20 år med våpen/ammo galskap) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Se også etter tegn på om krympeskulderen i dia er for trang, det kan gi mye krøll. Fikk problemer med det i 9mm, men det var med .358-kuler som jo er litt over spec. Fungerte greit en stund, men over tid bygde det seg opp nok møkk i dia til at kula ble satt lenger ned.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og skal ta ein runde til med lading. Mest sannsynleg er eg litt kvass på krympen. Bruker til vanleg sjeldan kuler med krymperille i 38 og fekk det for meg å "pakke" inn kula med hylsa.

 

Skal ta å lade litt meir i morgon når pilsen er ute.

Tipper det er lite lurt å sette seg ved ladepressa med ein eller fleire pilsner innabors... :roll:

Kan kanskje komme litt vel mange gode idear som virka bra på det tidspunktet..

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Såg litt på dette i dag og mest sannsynleg har eg satt kula litt for lite ned i hylsa.

Omtrendt til der krymperillen begynner.

Så har eg lagt på ein litt ( unødvendig ? ) hard krymp.

Hylsa har nok da lagt seg inntil den skrå krymperilla og pressa kula enda litt ned

 

Lage nokre nye i dag som eg satte litt lengre ned og krympa mindre. Krympen ser litt bedre ut og.

 

Tek likevel med meg alle saman på bana for å teste presisjon og hastighet.

Mest sannsynleg er det nok som Fulmen seier, at det ikkje er nødvendig med mykje krymp på svake ladningar.

Når dei først er laga kan eg like gjerne teste for å sjå om det er forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Kravet til krymp avhenger av ladningen. For svake ladninger med lett kule vil krympen kunne gi litt bedre starttrykk, det samme gjelder for ladninger med svært saktebrennende krutt. På ladninger med mye rekyl forhindrer det også at kulene kryper ut av munningen, men da er det som regel snakk om heftige magnumladninger.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått testa nokre forskjellige ladningar.

Kom fram til at 3,6 grain N320 bak 158 SWC Klette virkar som ein fin kombinasjon. Rundt ein tomme på 15 meter, rask testing.

Finare samling og meir stabile hastighetar på den ladningen med litt slappare krymp.

Ser at dersom eg skal bruke kuler med krymperille og krympe inn i rilla må eg nesten passe på at at alle hylsene er av same lengde. Alternativet er å kun rette opp hylsa, nesten utan noko krymp.

 

 

Ein anna ting..

Dette var første gong eg skaut med blykuler og er det berre innbilling eller var det utruleg mykje meir røyk enn med mantla kuler ? Synes og at tønna og resten av våpenet soter veldig ned ( på utsida )

Er dette på grunn av kulefeittet ?

Link to comment
Share on other sites

Ser at dersom eg skal bruke kuler med krymperille og krympe inn i rilla må eg nesten passe på at at alle hylsene er av same lengde. Alternativet er å kun rette opp hylsa, nesten utan noko krymp.

 

Helt korrekt.

 

Dette var første gong eg skaut med blykuler og er det berre innbilling eller var det utruleg mykje meir røyk enn med mantla kuler ?

 

Ingen innbilling. Til gjengjeld får en ikke like mye munningsglimt (du vil merke forskjellen i feks 375 Mag).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...