Jump to content

Ladedata - .460 S&W ?


noveske

Recommended Posts

Ladeboken nr 6 side 393 har ladedata for 250grs Hornady HP XTP. Her lades det med feks N110, 37-39grs med patronlengde 53,4mm. Hornady hylser og CCI 200 hetter. 39grs oppgis som maks og skal gi ca 2168 fot/sek i T-C Encore med pipelengde på 15" . Faktor 542 røsker sikkert godt i neven :lol: Finner ingen ladedata på lettere kuler i denne utgaven av Ladeboken. Har du sjekket Vithavuori sine hjemmesider ? Mulig de har noen flere ladedata men har ikke sjekket dette selv da jeg ikke lader noe grovere en .44 Mag selv.

 

Obs ! Står også en advarsel om at man ikke bør bruke Hornady's HP XTP i S&W 460 revolver da den kan kline seg ut i overgangskonusen pga trykket. Kulen ble opprinnelig laget for .45 Colt og er ikke beregnet på harde magnumladninger. Ladeboken anbefaler at man heller bruker Hornady 240 grs XTP Magnum som er laget for 454 Casull og 460 S&W Magnum. Det er ikke oppgitt noen presisjonsdata på disse ladningene og jeg har selv ingen erfaringer med kaliberet men det er sikkert noen her på Kammeret som kan gi bedre opplysninger om dette en meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann. lader med 36.7 grain 110 fra wihtavoury bak ei frontierkule Rn på 230 grain og har kronografert den til 1820f/s. har ikke benkskutt den for presisjon enda, men på feltskyting går den så bra som Jeg klarer å sikte. Frontierkulene er kobberbelagte og billige. har derimot aldri hatt problemer av noe slag. det enedte man må passe på er å krympe hylsa rett framfor det punktet av kula hvor den begynner å smalne inn. det er ikke magnumrille på kula, så man må gjøre dette for at ikke kulene skal rykkes ut av de gjenværende patronene i tønna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som eg nemnde i den forrige tråden med liknande tema, Frontierkulene er beregna til .45 Colt og ikkje på hastigheitar over 1500 fps, og kan slite ut overgangskonusen og gje farlig høgt trykk ved hastigheitar over dette. Bruk skikkelige kuler, og våpenet og helsa vil halde lenger. Anbefalingar av desse kulene pga. pris til magnumhastigheitar ville eg tatt med ein stor neve salt.

Link to comment
Share on other sites

Om anbefalt grense er under 1500ft, kan det jo presiseres at grensen for å stå kravet til magnum2 på ei 230grain kule er i underkant av 1200ft, så treng man ikkje å bryte 1500ft-grensa som er presisert ovenfor.

frontier rn 230 grain 27grain n110 målt hastighet 1295ft col56 mm gir en presisjon på 57mm på 25m med anlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

230 gr i .460?

 

Har du hørt om gas cutting? I følge en skytterkolega jeg ikke har nen grunn til å mistor klarte de å ødelegge en ruger redhawk i .454 casull med 230 grain kuler og maks ladninger (over 2000 f/s)... selv om X ramma er solid så tror jeg ikke det er så veldig lurt...

Link to comment
Share on other sites

Æsj, sånn jentekaliber altså :lol: De jakter vel elk i statene med 454, tror vel det er greit nok eller? Satser på å finne ei grei ladning i 460 hyls som gir mellom 1200 og 1300 fot på 230 grains berrys. Billig og grei ammo. Ellers blir det nok litt eksperimentering med både 45 LC og 454 for å finne ok treningsladninger. Vil jo gjerne skyte 460 hyls når den først er lagd til det. Kjøpte akkurat noen Hornady LEVERevolution kuler (200 grain). De kan jo kjøres godt over 2000fps i følge fabrikken (2300fps oppgitt, men jeg vet ikke om det egentlig går i virkeligheten) Blir i hvert fall flattskytende langholdsammo. Ellers må jeg nok finne brukbare løsninger for å kaste 360grain++ også, er jo det som er mest moro da, når man først har kjøpt artilleri til hjemmebruk.

Link to comment
Share on other sites

Gas cutting er eit utbredt problem med S&W X-frame. Å bruke tunge kuler kan nok bremse dette, evt. andre kruttypar. Eg trur óg S&W med fordel kunne operert med strammare toleransar, spesielt i området mellom sylinder og overgangskonus. Dei fleste har vel sett skrekkscenarioet med fyren som blåste av seg tommelen. Mykje trykk og tilogmed uforbrent krut vil blåse ut i dette området, og somme har faktisk rapportert om gas cutting allereie etter mindre enn 100 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Er vel flere kuler som er utviklar for 460, blant annet cor-bon brukte vel barnes til utvikling av kaliberet? Nå er det jo lagt ned en del arbeid fra S&W sin side for å unngå problemer pga høyt trykk. Ramma er gjort mye med i forhold til 500S&W. Vet ikke om de har forbedret det det er snakk om her, men hvis man har gas cutting problematikk etter 100 skudd så er det jo litt rart da. Angående han med tommelen, så får man jo samme effekt av en del andre revolvere, bare ikke samme resultat. Dvs at det er litt mer krefter i 460 enn i 357... Ikke hold tommelen der=problem solved

Link to comment
Share on other sites

Hassel, faktisk så er tilfellet det motsette. Ikkje berre ville S&W ha den kraftigaste revolvarpatrona med sin .500, dei ville óg ha den raskaste, og dermed var .460 født. Derfrå kom óg namnet XVR (extreme velocity revolver). Men det er sjølvsagt ingenting i vegen for å bruke tunge kuler i .460, gjerne 400+ grains om ein får fatt i desse.

Link to comment
Share on other sites

Jepp XVR, fabrikk ammo med 200 Barnes X og 200 grs Hornady og for 200 grs kule oppgis data for bluedot til H110 med 2250fps som max med H110 tyngre kulevekter har omtrent samme hastighet som en FA 454 i dataene jeg nettopp sjekket på Loaddata.com ( Hodgdon vesentlig høyere en Hornady som, jeg sjekket først, nesten 1800 fps med 395 grs CPB)

Link to comment
Share on other sites

Gas kutting av kule base og bære flate, men også i forhold til våpenet hvor det dannes en erodert strek i ramme topp mellom sylinder og løp (stanser av seg selv ganske raskt), samt at press kon blir slitt (unormalt mye) som følge av høyt gas trykk og stor hastighet på gas og krutt partikkeler. (tar korreksjon om noen kan gi bedre forklaring)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hva vil du anbefale for å lade små mengder med 460..?

Har levert søknad nå og trenger hylser/krutt/hetter/kuler.. :?

Har 650 presse som jeg bruker til 38/9/32.

Tenkte litt på ei enstasjons presse for å ha litt mere kontroll/koselading :)

Link to comment
Share on other sites

nye hylser kan presses og lades første gang med 45 colt eller 454cassull. anbfaler ikke å lade flere ganger uten å ha originaldiesettet. bruker personlig federal large rifle hetter og du kan stort sett bruke alt av 451-452-kuler til koseladninger, men ikke særlig lurt å bruke annet enn kuler beregnet for høy fart til maksladninger(barnes og hornady f eks)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et die sett som er merket som kombinert for kaliberne, evt, hvis du kun skal lade 460, kjøp et die set som er merket for dette. Hylser fra f. eks hjemmelading.no (35017240), kuler, avhenger av hvilket trykk og hastighet du har tenkt å opperere innenfor. Om det er oppunder max, bruk f. eks Hornady sine som er merket mag (240 og 300), evt om du holder deg til moderate hastigheter, kan de fleste mantlede kuler brukes. Bly kuler foretrekker jeg med Gas check. F. eks Cast Performance Bullets. Du trenger også rifle hetter. Krutt valg er ganske enkelt Vithavuori (110 og evt 120 for de tyngste kulene)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

fikk svar fra vihtavouri-produsenten i dag.

 

Dear Mr xxx xxxxx xxxxxxx,

 

Thank you for your inquiry of our products.

 

All VV ReLo data what we are giving out is available from: http://www.lapua.com/index.php?id=833

 

and unfortunately .460 S&W is not in our plans at the moment.

 

Regards, Errki Seikkula

sales and marketing manager

vihtavouri relo powders.

 

 

vi får klare oss med de ladedata vi har funnet fram til selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

35 grs er ei "midt på treet" ladning. Riktignok ikke hva man kan si er ei super sikker start ladning, men om du sjekker dataene i Hornady sin no 7 ladebok, vil du se at de oppererer med 1700 fps for 35,8 grs fra en 8 3/8" 460 med N110 og xtp 240mag. Startladningen deres er 30,6grs og 1600 fps.

Link to comment
Share on other sites

skulle tru at du ved bruk av 27 grain n110 skulle havne ca på 1300ft/s som ved ei kule på 230grain står kravet til magnum2. om du setter ei hornady xtp mag på 230 grain i krymperilla og lader med 28 grain n110 i starlinehylse, så skulle du være sikker på å ikke komme under kravet. går du under dette nærmer du deg kravet i mag2 og uten chronograf er det bedre å være på den sikre sida.

 

dette er ei "snill " ladning med relativ lav morrofaktor.

 

har målinger på mange forskjellige kuler, så det er bare å spørre, om det er noe du lurer på før du får chrono selv. kamikazemålingene derimot holder jeg for meg selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...