Jump to content

Private ettersøksavtaler kontra offentlige ettersøksringer


jaktlykke

Recommended Posts

Ettersøksring (andre steder har andre navn på det) vil si at alle jegere betaler inn en viss sum pr. løyve og kan da fritt bruke ettersøksringen gjennom jakta om de er uheldige å skadeskyte.

 

Privat avtale vil si at en jeger/jaktlag/storvald inngår en avtale med èn ettersøkekvipasje som de kan bruke under jakta. Da betaler de ingenting til ettersøksringen men betaler ettersøksjegeren direkte. Priser mm avtaler de internt. Skjema for nedlastning finnes på DN sine sider.

 

Vi står i den offentlige ettersøksringen samtidig som vi har en privat avtale med ett storvald. Det er andre året vi har privat avtale og det kan vi vel si er en forsøksordning. Grunnen er at vi går så altfor lite søk som det er, og ved å ha en avtale i nærområdet så vet vi at vi får gått søk. Slik det har vært tidligere i ringen så er det litt tilfeldig om du blir kalt ut (får de ikke tak i deg straks ringes nestemann på lista).

 

I dag fikk jeg så øra flagra av en kar fordi han mente vi gjorde noe ulovlig - vi undergraver ettersøksringen ved å ha en privat avtale med dette valdet. Det må jeg si at jeg aldri har reflektert over; så derfor må jeg bare spørre dere her inne - må jeg velge enten ringen eller privatavtalen?

Link to comment
Share on other sites

Det der hørtes snålt ut. Ettersøksringer er et generelt tilbud til alle i et større område. Jeg jakter på tre forskjellige steder. På to av stedene er det naturlig å bruke det lokale tilbudet fra ettersøksringen,

På det siste stedet har de/vi en avtale med en nabo som har nødvendig godkjenning. Ser ikke noe gale i det siste. Selv om dette stedet og har et tilbud fra en ettersøksring.

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt klart gjøre som du vil og ha egne avtaler, Norge er et fritt land. Men ettersøksringen kan også gjøre som de vil, hvis de vil ringe alle som ikke har private avtaler før de begynner å ringe dem som har, så kan de gjøre det. Hvis en kar mener dere undergraver ettersøksringen pga dette, så er han i sin fulle rett til å mene det, men at dere gjør noe ulovlig er bare sprøyt.

 

En ting: Du kan ikke bruke lys på søk som gjøres gjennom den private avtalen uten at dette er klarert med kommunen i hvert tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

 

En ting: Du kan ikke bruke lys på søk som gjøres gjennom den private avtalen uten at dette er klarert med kommunen i hvert tilfelle.

 

Det kan vel ikke "Kommunal" ettersøksring gjøre heller vel? :roll:

Uten at det er klarert med politiet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke "Kommunal" ettersøksring gjøre heller vel? :roll:

Uten at det er klarert med politiet.

 

Hos oss er ihvertfall viltnemnda som kan gi klarsignal for bruk av lys til ettersøk.

Og Politiet selvfølgelig.

Kommunene kan bestemme at lys kan brukes i hvert enkelt tilfelle. Her i distriktet har kommunene delegert den vurderingen til ettersøksringen.

Link to comment
Share on other sites

Hva som står i vedtektene aner jeg ikke. Vi har vært med i den ringen siden 1997 og har egentlig ikke hørt så mye fra dem annet enn at vi har sendt inn regninger eller fått en årsoversikt fra Hjorteviltutvalget over fellinger mm.

 

Som sagt så inngikk vi en avtale i fjor med ett storvald. Jeg lurte på hvorfor de ikke heller ville være i ettersøksordningen, men det har kanskje med økonomi å gjøre? For prisen pr. dyr dobla seg nesten og dersom man har mange løyver på både hjort og rådyr så blir det kostbart i tillegg til den vanlige fellingsavgifta. Ikke vet jeg - vi har i alle fall gått noen søk (ikke mange) på disse to åra og vi får symbolske summer og gratis " trening" av bikkja.

 

Jegere tar kontakt direkte med oss for søk uten at vi har kryssforhørt dem om de står i ettersøksordingen. Er det slik at vi ikke skal kunne gå for dem lenger så må vi jo opplyse om det og be dem ringe etter andre. Så vidt meg bekjent så er det bare oss i kommunen og en til som har godkjente hunder. Hvorvidt den andre personen går søk vet jeg ikke. Så da må de lengre avsted.

 

Det er vel ingen hemmelighet at jeg brenner for ettersøkssaken. Jeg tilbringer timesvis i skogen året rundt og trener dyret for å kunne gjøre en best mulig jobb når det gjelder. Jeg kurser meg og reiser land og strand rundt pga dette. Tar utdanning fordi jeg oppdager at det er mangelvare på ettersøksdommere på vestlandet. Og det føles derfor demoraliserende når ettersøksordningen er så dårlig som den er - jeg skulle ønske det kom en tryllefe og satte ting i system!

 

Woodleigh - du er jo i samma ringen. Hva mener du - har du noen tanker omkring dette?

 

Er det slik at jeg må velge så får jeg jo bare rette meg etter det. Men jeg trodde det var mulig å gjøre begge deler. Jeg er helst bare interessert i å få bruke bikkja til det jeg trener på jeg.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh - du er jo i samma ringen. Hva mener du - har du noen tanker omkring dette?

Vi kaller det vel helst sporhundsentralen her da, men la gå med ettersøksringen...

 

Jeg har ingen private avtaler selv, men så er det ingen som har spurt meg heller... Det nærmeste er vel grunneier som har spurt om han skal betale denne avgifta på dyr som jeg selv kjøper siden jeg har godkjent hund, og så vi betaler den til og med på egne dyr.

 

Litt om avgifta som gikk opp fra 50 til 90 kroner: Jeg mener den ble heva fra 50 til 70, men så var det en eller annen kommunerevisor eller hva det var som forlangte at det skulle kreves inn moms på dette, så når denne kom i tillegg blei det 90. Heia Norge!

 

Mine tanker? Tankeeksperiment 1 - jeg er grunneier/jeger:

En kjapp måte å spare noen kroner på, er ved å inngå en privat avtale med deg. Da er det formelle iorden rundt dette. Men hvis du er på et annet søk, på jobb, eller enda verre, ligger med ryggen i vinkel, så står jeg der uten reell tilgang på hund. Med ettersøksringen så hadde jeg hatt tilgang uansett. Skulle jeg ha behov for ettersøk og ville at du skulle gå, kunne jeg ringe direkte til deg uansett, og du gir beskjed til ettersøksringen. Så hvis pengene og det å ha papirene iorden er det viktigste, er det en privat avtale som er enklest, hvis det viktigste er å ha reell tilgang til hund, er en avtale med ettersøksringen det beste.

 

Tankeeksperiment 2 - jeg driver ettersøksringen:

Jeg vil jo prøve å drive denne på best mulig måte ut fra forutsetningene, og hvis noen av medlemmene begynner med private avtaler, kan jeg tolke på mange måter, men man må ihvertfall anta at summen av fordelene for deg som ettersøksjeger er større enn ulempene siden du i hele tatt går inn på en slik avtale. Å sammenligne med f.eks en rørleggerbedrift der de ansatte tar på seg konkurrende jobber på si' er vel kanskje å dra analogien litt vel langt, men du forstår hvor jeg vil. Jeg ringer først til de medlemmene som støtter helhjerta opp om ettersøksringen, så får jeg se om de blir noen søk igjen til som bare halvhjerta støtter opp... Nå tviler jeg på om de tenker slik i dag, jeg tror geografi er første kriterie, sjøl har jeg ikke vært i ytre del av området i høst.

 

Tankeeksperiment 3 - jeg er deg:

Dette tankeesperimentet klarer du mye bedre selv.

 

Tankeeksperiment 4 - jeg er meg:

Jeg støtter opp 100% opp om ettersøksringen, ber alle grunneiere betale for hund, til og med for de løyver jeg selv kjøper, mens den derre bitch'en uti havgapet som er like solidarisk som en gjøkunge, innbiller seg at hun skal ha samme privileger som meg? Nei, f**n, hun får akseptere å få de søka jeg takker nei til. KØDDA!

 

Men jeg mener at ettersøksringen er en glimrende ordning både grunneiere, jegere, og oss som er interesserte i ettersøk. Grunneierne får tilgang til vel kvalifiserte hunder, noen har gått 100-vis av søk opp gjennom årene, og jeg mener å ha hørt at så lenge ettersøksringen har eksistert, så har de ennå ikke feila med å få hund på plass innen 4 timer etterat de har fått beskjed. Og da snakker vi om et 4-sifra antall søk de siste 10 åra. En annen ting: hvis jeg føler bikkja mi har en dårlig dag, og det skjer, ringer jeg bare tilbake og ber dem sende en ny hund, alt uten ekstra kostnad for jeger. Jeg har selv bedt om ny hund, og har vært et par ganger som hund nr. 2 i høst. Og for oss som vil gå mange søk, er det en glimrende mulighet, 20+ søk i løpet av jakta tror jeg kan være realistisk for meg. Nå er jeg heldig med totalt 12-1400 hjorteløyver innen en halvtimes kjøring, men selv de som bor litt mer perifert kan gå mange søk. I denne delen av området står ettersøksringen såpass sterkt at de som annonserer etter hjorteløyver og skriver at de har ettersøkshund selv, blir nesten uglesett: jaså, hva er galt med ettersøksringen? Driver du med noe suspekt siden du ikke vil bruke den?

 

Som du skjønner, for meg er det kun ettersøksringen, har ingen private avtaler selv. Jeg synes den er et så bra tilbud i området at grunneiere som takker nei, enten er j***a gnitne, eller useriøse...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kan vel ikke "Kommunal" ettersøksring gjøre heller vel? :roll:

Uten at det er klarert med politiet.

 

Hos oss er ihvertfall viltnemnda som kan gi klarsignal for bruk av lys til ettersøk.

Og Politiet selvfølgelig.

 

Det er kun Kommunen som lokal viltmyndighet som kan gi tillatelse til bruk av kunstig lys under ettersøk.

 

Politiet kan egentlig IKKE gi denne tillatelsen, de er satt til å håndheve lovverket.

 

Kommunen er det laveste myndighetsområde vi har i Norge.

1- Miljøverndepartementet er det øverste organ

2. Direktoratet for Naturforaltning er satt til å utarbeide forskrifter til loven(ene)

3- fylkesmannen er det regionale myndighetsområde

4- kommunen er det lokale myndighetsområde.

 

Jeg kan ikke si at gjennom 20 år med ettersøksarbeid både privat og offentlig har hørt om at det er offentlige ettersøksringer, mulig at det er det. Men kommunene har ett fallviltorgan som er folk plukket ut av kommunen og som skal utføre fallviltarbeidet for kommunen mot godtgjøring(lønn) Mulig at disse fallviltgruppene også fungerer som ettersøksringer i kommunene rundt omkring.

 

Om man velger å gjøre avtale med en godkjent ekvipasje som ikke er med i noen ring står hver enkelt fritt, også om man selv har en godkjent ettersøkshund.

Kommunens folk blir som regel tilkalt når ekvipasjen man har har sviktet/misslyktes, disse skal da ideelt sett være de beste som finnes lokalt, (her er vi langt fra målet) de må man da forvente at skal klare oppgaven, Vi må heller ikke gjøre oppgaven umulig for disse ved å tråkke rundt på skuddplass/skadested slik at eventuelle funn blir ødelagt..

Link to comment
Share on other sites

På gårsdagens møte i viltnemnda kom det fram at nemnda har ringt sporhundsentralen ved trafikkskader - og de har antatt at vi har blitt kalt ut siden vi er de eneste med godkjent ettersøkshund i kommunen. Men ikke en eneste telefon har vi fått derfra. Vi er altså ikke blitt ringt til - i stedet har de sendt folk fra andre kommuner.

 

Etter den historien i første innlegget mitt skjønner jeg jo at de selekterer oss fordi vi har inngått en privat avtale med ett vald under jakt... Men er dette egentlig lovlig da? Jeg mener - privat avtale under jakt har da vitterlig ingenting å gjøre med offentlige søk på trafikkskadde dyr?

 

Vi snakka med den nye viltnemnda om dette og de var ikke klar over at det hadde vært slik.

De kommer heretter til å ringe oss direkte. Får de ikke tak i oss så ringer de sporhundsentralen.

Link to comment
Share on other sites

På gårsdagens møte i viltnemnda kom det fram at nemnda har ringt sporhundsentralen ved trafikkskader - og de har antatt at vi har blitt kalt ut siden vi er de eneste med godkjent ettersøkshund i kommunen. Men ikke en eneste telefon har vi fått derfra. Vi er altså ikke blitt ringt til - i stedet har de sendt folk fra andre kommuner.

 

Etter den historien i første innlegget mitt skjønner jeg jo at de selekterer oss fordi vi har inngått en privat avtale med ett vald under jakt... Men er dette egentlig lovlig da? Jeg mener - privat avtale under jakt har da vitterlig ingenting å gjøre med offentlige søk på trafikkskadde dyr?

 

Vi snakka med den nye viltnemnda om dette og de var ikke klar over at det hadde vært slik.

De kommer heretter til å ringe oss direkte. Får de ikke tak i oss så ringer de sporhundsentralen.

 

Flott at en ser hva dialog og møter kan føre til, nå får dere de telefonene som dere skal ha.

Det er ingen som har noe med om hvem eller hvor mange avtaler ettersøksringen inngår enten der er private jegere eller kommunere rundt omkring, jo flere ettersøk dere får, jo bedre er det for dere dere får brukt bikkjene deres og samtidig får dere den erfaringen som er så viktig for å kunne gjøre en god jobb.

 

dere burde vel også ha en del samtaler og kanskje en intensjonsavtale med sporhundsentralen.

Lykke til Helga-Mari, dere gjør en svært viktig jobb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
...dere burde vel også ha en del samtaler og kanskje en intensjonsavtale med sporhundsentralen.

Jeg har vært i dialog med sporhundsentralen nylig og opplyst dem om at vi ikke lenger kommer til å ha private avtaler under jakta siden det viste seg å bli komplisert (og som jeg ikke hadde tenkt på).

 

I forhold til offentlige ettersøk så kunne sporhundsentralen fortelle om at de nesten ikke hadde fått henvendelser fra kommunen - så kommunen har kommet med uklare opplysninger til oss kan det virke som.

 

Men i alle fall - sporhundsentralen og vi er tilbake til normalen igjen heldigvis :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...