Jump to content

Hjelp! Skrue som ikke vil ut!


Recommended Posts

Jeg må ha ut boltene som fester pipa på min CG3000/Sauer 90. Det er to stk 6mm umbrakoskruer som sitter på hver side av kassa..

En av de fikk jeg ut hva rå makt, men den andre sitter såpass at jeg kommer til å ødelegge hodet på skruen om jeg bruker mer makt nå.

 

Hva skal jeg gjøre? Kan jeg bruke varme på kassa eller frysespray på skruen?

Bolten må ut, men jeg vil helst ikke måtte ende opp med å ødelegge skruen for å få det til.

 

Alle mulige oljer og lurim er prøvd. Den skruen har garantert aldri vært ute siden børsa var ny for 20 år siden.

 

Jeg kan legge ut bilder senere om det er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser godt etter på den skruen som du fikk ut så er det mulig det er brukt en form for låsevæske,

om det er det så kan du prøve å gi en god lunk med varmluftpistol eller veldig forsiktig med propanbrenner.

Pass på at nøkkelen sitter helt i bunn og gi et lite kakk på nøkkelen med hammer e.l før du prøver å løsne.

Om nøkkelen du har et slarkete i skruehodet så kan du ta en litt større nøkkel og slipe denne så den sitter

skikkelig tait i hodet, kakk den forsiktig inn med hammer e.l.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske sikkert brukt en eller annen variant av Loctite på gjengen. Bruk propanbåselampe. Det er helt safe. Ingen fare mht å skade stålet. Når du skal sku det sammen igjen, bruk en ny Umbrackoskrue, fasthetsklasse 12.9 (står på skruehodet) Ikke bruk Locktite, men Copaslip eller Biltemas kobberpasta på både gjengen og under skruehodet. Trekk til med max tillatt moment (7,4 Nm for M6 eller 18Nm for M8)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt ann på hvor mye det varmer det. Høres sikkert teit ut men tror ikke du burde varme så mye mere enn 200C. Og det går fort når godset er tynt. Ved 200C endrer strukturen seg i visse ståltyper og blir ikke det samme ved avkjøling (blir sprøtt og dårlig). Finnes som nevnt mange typer "pasta" du han ha på gjengene, never-seez, molycote 1000. etc.

Det er ganske sikkert brukt en eller annen variant av Loctite på gjengen. Bruk propanbåselampe. Det er helt safe. Ingen fare mht å skade stålet. Når du skal sku det sammen igjen, bruk en ny Umbrackoskrue, fasthetsklasse 12.9 (står på skruehodet) Ikke bruk Locktite, men Copaslip eller Biltemas kobberpasta på både gjengen og under skruehodet. Trekk til med max tillatt moment (7,4 Nm for M6 eller 18Nm for M8)
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

De tiltrekningsmomentene jeg oppga over, stemmer ikke. De var for settskruer. Finner i farten ingen tabell for vanlige Unbrakoskruer. Hvis låsekassa er splittet der hvor skruene sitter, kan du forsøke å klemme den sammen i ei skrustikke samtidig som du forsøker å løsne skruen.

Link to comment
Share on other sites

Kassa er splittet:

Vrogsommer09018.jpg

Det ser ut til å ha vært brukt gjengelim av noe slag:

Vrogsommer09016.jpg

Vrogsommer09017.jpg

 

På den skruen jeg skrudde ut så står det: INBUS eller IN8US 10,9. Hodet er 13mm og totallengden er 28mm.

Hvor får jeg tak i en lik skrue om jeg ender opp med å ødelgge den som står i?

Link to comment
Share on other sites

Fjern festeskruen for underbeslaget før du fortsetter. Unbrakoskruer fås kjøpt hos Tingstad på Kalbakken. Riktig tiltrekningsmoment for M6 er 14Nm for fasthetsklasse 12.9 og 12,5Nm for 10.9. I værste fall må skruen bores ut, men det bør gjøres av en kyndig person. (oppspent i en bor-eller fresemaskin)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal erstatte skruen erstatter du med en av samme fasthetsklasse som produsenten har valgt å bruke. Ukritisk bruk av høyfaste bolter er en uting.

Tiltrekningsmomentet avhenger av utformingen av forbindelsen, og for innfestninger som denne skal boltene IKKE ha samme forspenning som for vanlige plateforbindelser. Forhør deg med noen som har peiling på dette, feks. send en mail til fabrikken eller hør med børsemaker. (feks er maks tiltrekningsmoment for tilsvarende skruer på sauer 200 og 202 8Nm, men i farten husker jeg ikke dimensjonen, og vil helst slippe å demontere for å sjekke.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Fjern festeskruen for underbeslaget før du fortsetter.

He he!

Det er fordi jeg må bytte ut festeskruen for underbeslaget at jeg må løsne på skruen! Gjengene på denne er ødlagt og skruen er skjev etter at det gikk i betongen her ;)

Jeg har vært i kontakt med en Lennart Hoppe som jobbet på CG fabrikken i sin tid, som sa jeg måtte løsne disse boltene for å få skrudd ut denne.

 

Det eneste han sa jeg mått passe på var at pipa ikke ble skrudd ut pga da ville headspace bli feil.

Hvor viktig er det at jeg bruker momentnøkkel når jeg skrur dette sammen igjen?

 

Om det kommer til at skruen må borres ut, så får det bli jobb for børsisen ja, såpass skjønner jeg og.

 

Er det noe annet jeg må passe på nå før jeg prøver med forsiktig varme etterpå. Jeg forstår at jeg må være forsiktig med varmen, men hvor varmt må det være før limet smelter?

Jeg bør vel ikke varme noe mer en at jeg kan ta på stålet uten å brenne meg?

Link to comment
Share on other sites

Momentet folk oppgir her behøver ikke nødvendigvis være med momentet du skal bruke, det kan godt være UNDER det skruen er laget for!!! Dette er for hva krefter skruen blir utsatt for. Så ikke trekk til med x anntall nm ukritisk! Dette får du helt sikkert svaret på om du ringer til produsenten av våpenet, eller forhandler kan finne det ut for deg.

Stål utvider seg som kjent ved varme, så kanskje smart og prøve og varme mest mulig rundt skruen og ikke rett på skruen. Er i allefall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

To tips til: Finn en god dor eller lignende som passer inn i unbrakosporet, (etter at du har varmet) Og gi den en skikkelig kakk med en lett hammer, altså i samme retning som skruen! Dette kalles en "skrell" og hjelper også på gjenger med begynnende skjæring. Også fint der det er rust involvert men det er det nok ikke her! Tips to: hvis sporet til nøkkelen begynner å bli litt slarkete tar du en dor som er like stor som hodet på skruen, og slår på doren med den samme lette hammeren, da vil du kaldsmi hodet slik at sekskantsporet til unbrakonøkkelen får tilbake sin opprinnelige for, og nøkkelen får godt feste igjen! Og sørg for att nøkkelen du bruker er skarp og fin i hjørnene, ikke slitt! Bedre å kjøpe ny nøkkel enn å måtte bore ut skruen!

 

Lykke til, detta årner seg :D

Link to comment
Share on other sites

På de første bildet ser du overettmerket på løpet og ditto på kassa. Du får ikke skrudd en turn lenger inn, så du behøver ikke bekymre deg for å få feil kammerspill ved å skru løpet ut og inn. Men for å få skrudd ut løpet, må du løsne Unbrackosruen først. Som en skrev forut her: bruk en litt for stor Torxbit og eventuelt slå den in med en hammer til den bunner. Sett det hele i ei skrustikke og tight til. Bruk en størst mulig skiftnøkkel på 6-kantpartiet på torxbitsen. Dra i skiftnøkkelskatet. Hvis den løsner da, må du løsne stikka og skru ut resten for hånd. Bruk varme (propan). Varmluftpistol er fånyttes. Stålet tar ingen skade av kortvarig oppvarming. I løp og låsekasse er det brukt seigherdet stål hvor seigherdingdanløpingen er gjort ved over 500grader Celsius i opptil timer (avhengig av godstykkelse) hos stålprodusenten.

Link to comment
Share on other sites

Vet da f jeg..

 

Var ute nå ,og varmet til det var så varmt at det freste når jeg spyttet på kassen. Det boblet da noe opp rundt skruen som jeg antar var loctite e.l

Satte kassa i stikka, og skrudde hardt sammen, satte i en ny lang umbrakonøkkel og brukte en stor rørtang som forlenger.

Resultat: skruen sitter like godt, men nøkkelen er vridd til spiralform.

 

Det viser seg at jeg har en slik slagskrutrekker sak liggende, men vanlige bits er for små, det må en eller annen overgang til.

Satser på å ta det med til smeden i morgen, føler jeg kommer til å ødlegge noe om jeg fortsetter? (kanskje derfor skruen sitter der fortsatt, er jeg for forsiktig?)

Det værste som kan skje er jo at jeg ødlegger skruen, og slik det ser ut nå, så kommer vel den til å bli ødlagt uansett.

 

Håper jeg bare får tak i ny om det går addundas, 10 august nærmer seg med stormskritt, og ikke pokker om jeg står uten børse da!

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du ikke satte det partiet med splitten i kassa i stikka og ivertfall ikke parallellt med bakkene i skrustikka...?

 

Skal du sette det i stikka så må du gjøre det på en sånn måte at du ikke setter press på splitten/skruen.

 

Viss du varma såpass at locktiten (eller hva det er) boblet så er det et godt tegn, da er du nærmere enn du har vert før! ;) (hva varma du med..? Jeg har løst 638 locktite med varmluftpistol før...det går med litt tolmodighet!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente at du ikke skal sette mer press på splitten i stikka...mulig jeg formulerte meg litt dårlig.

Gjør du det så vil du legge mye mer press på skruen i lengderetningen og i så måte gjøre det enda vanskeligere å løsne skruen.

 

Prøv igjen: Varm enda litt mer denne gangen, sett kassa fast uten å sette mer press på splitten og gi unbrakonøklen et godt kakk meden du holder press på den.

Link to comment
Share on other sites

YES!

Da løste det seg!

Var på biltema og kjøpte en kraftpipe til skralle, satte den i skruen, varmet opp kraftpipa til den satt dønn i sporet, brukte en skralle type XXL og ga den et kraftig kakk og da kom den.

 

Jeg er nok mye skyld i at skruen satt så hardt selv; da jeg beddet denne kassa, så har jeg ikke fått tettet godt nok i splitten (vanlig plasteline holder ikke!), og dermed har beddemasse trengt inn der og forårsaket en heftig låsing faktisk helt inn til pipegjengene og i gjengene til låseskruene.

 

Advarsel til alle: ikke prøv å bedde en Sauer 90/CG3000 med mindre du er absolutt nødt til det (om du ikke får ut sluttstykket f eks pga kompresjon ved den bakre skruen). Konstruksjonen skiller seg såpass fra en vanlig mauser konstruksjon, att det er lett å få store problemer, både med mekansik låsing og med att beddemasse trenger inn på steder det ikke skal trenge inn. Jeg opplevde begge deler, og det voldet meg en del hodebry å få fikset det uten å ødlegge hele dritten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...