Jump to content

Fjerne finish på riflestokk


Recommended Posts

Eg har bestemt meg for å legge ein ny finish på blaser'n min. Da eg ser att treverket kunne blitt enda vakrare, og fått enda meir liv, om det hadde blitt brukt nokre timer og kjærleik på stokken :D Eg har kjøpt det 3komponentsettet fra ccl, samt ein wax polish. Men eg har eit problem! Det er ein lux utgave eg har, og det er lagt ein finish på stokken fra før, og den må vekk, før eg begynner og legge ny. Og eg har fått mangen rare tips, alt fra og skrape med kniv :shock: Til og pusse med fin stålull, da 0000 Og ein sa att eg skulle kjøpe ein finish remover fra ccl, som eg skule gni inn i stokken i små områder med ein tannkost, og tørke av med ei fille.

 

Kva meiner folket her inne? Eg hadde vert mindre nervøs, hadde det vert eit forsøk på og live opp stokken på ei billig hagle eller noko slikt, men eg skal ærlig innrømme att eg har litt angst for og gjere noko feil på ei såpass dyr børse :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dyr eller billig, reprin har fungert fint for meg på lakerte stokker, vask eventuelt mere reprin på steder der det trengtes, tørk.

Og stålull, hjemme lagd stokkolje eller en ferdig med litt farge, dette gjentas til stokken er mett og busta har sluttet å reise seg, det tar gjerne lang tid å la oljen trekke inn mellom hver innsmøring.

Husk hele tiden å tørke vekk overflødig olje, så den ikke størkner uten på, det er noe klin.

Som en finnish har jeg gått over til True Oil på slutten, da blir den blank og fin, den er lett å reparere på senere også.

Innimellom kan man da ha seg med litt voks, hvis man er arbeidsledig.

Link to comment
Share on other sites

korleis gjekk ho fram når no brukte finishremover? eg blei tipsa om og kni det inn i stokken med ein tannkost, og gni det av med ei fille. Trenger stokken da noko form for pussing, før eg begynner med 3komponentsettet til ccl?

 

Nå følger det vel med bruksanvisning på de fleste slike sett, men generellt for lakkfjernere er at de er etsende. (det finner du ut hvis du ikke bruker gummihansker). Lakkfjerneren påfører du med en kost, helst med naturbust. La det stå til lakken begynner å boble. Du kan regne med at du må påføre lakkfjerneren i flere omganger, avhengig av hvilken type lakk som er brukt. Bruk en sikling til å fjerne lakkrestene. Jeg bruker stålsikling og har en "svanehals" formet som er fin til bruk i kurver. For å få lakkrestene ut av nettskjæringen kan du kjøpe billige sett med børster i nylon, messing og rustfritt. Messingbørsten er stort sett tilstrekkelig til å få ut all lakken fra nettskjæringen.

Vask så av alle rester i lunkent vann. La stokken tørke, og gå over den med en 3M pussematte eller stålull. Du vil nå se om stokken trenger mer pussing med fint sandpapir eller ikke før du begynner med oljefinishen.

Link to comment
Share on other sites

stålsikling
Er det en skrape ala sparkelskje i stål eller?

 

Nei, en sikling er ei skrape. Egentlig er det bare ei slipt stålplate med skarpe kanter. Du får den hos de fleste jernvarer og sikkert også i malingsbutikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...