Jump to content

CZ452 Varmint, min erfaring.


Stikko

Recommended Posts

Så var den endelig kommet i hus, salongrifla jeg har ventet på i månedsvis. Går utifra det alltid er populært med litt bilder og deling av erfaringer, så lager denne tråden til tross for at det finnes en del lignende fra før.

 

--

 

Førsteinntrykket

 

Førsteinntrykket av rifla er enkelt og greit meget bra. Jeg la fort merke til den fine stokken og det tjukke løpet, rifla virker solid og er i mine øyne meget pen.

 

IMG_0283.JPG.jpg

 

Løpet og låsekassa

 

Løpet er som forventet nokså tykt, men gir til gjengjeld en meget fin balanse og stødighet. I tillegg innbiller jeg meg at den takler såkalte hyper-velocity kuler bedre enn "vanlige" løp, sammenlignet med en CZ452 American.

 

Låsekassa er også absolutt godkjent, kulene glir enkelt og greit inn i løpet og ladegrep er lett som en lek. Det har skjedd at kuler har satt seg fast på tur inn i løpet, men dette har ofte vært deformerte patroner sin feil.

 

IMG_0287.JPG.jpg

 

Avtrekk

 

Avtrekket var hva jeg var mest bekymret for, ettersom det ikke er noen hemmelighet at avtrekket på disse riflene kunne vært bedre. Vel, det er heldigvis ikke tilfellet med denne rifla. Enten har jeg vært ekstremt heldig, eller så har CZ gjort diverse modifikasjoner gjennom årene (rifla er 2009-modell såvidt jeg vet). Avtrekket glir lett fram til trykkpunktet, og derfra skal det bare et forsiktig trekk til før det smeller. Med andre ord absolutt godkjent. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd så voldsomt mange rifler, men dette avtrekket er langt fra det verste jeg har prøvd.

 

IMG_0286.JPG.jpg

 

Lyddemperen

 

Hva lyddemperen angår kan jeg ikke si annet enn at jeg er meget imponert. Jeg skøyt sammen med min onkel som har en heldempet American fra Alms, men verken jeg eller han kunne høre (eller rettere sagt, ikke høre) noe forskjell mellom de to riflene. A-Tec demperen er med andre ord et solid valg for de som vurderer en demper.

 

IMG_0282.JPG.jpg

 

På "skytebanen"

 

Dessverre har jeg hittil ikke fått skutt noe på ordentlig blink, men kun en selvanviser. Det tok litt tid før jeg fikk skutt inn rifla, men etterhvert skjøt jeg serier på serier på den minste blinken (ca 3x3 cm) fra ca 50 meter. Deretter gikk turen ut på litt langhold, nærmere bestemt et busskilt som skulle dø fra ca 100 meter. Dette var mest moroskyting, så kan ikke si noe særlig om presisjonen på dette holdet enda. Når det er sagt dog, alt av kuler traff, og kanskje mest imponerende, penetrerte flere kuler skiltet. Ikke verst med tanke på at jeg brukte underlydskuler.

 

IMG_0300.JPG.jpg

 

IMG_0304.JPG.jpg

 

Konklusjon

 

Vel, jeg er forelsket. Rifla var nok ikke den billigste jeg kunne kjøpt, men jeg angrer ikke et sekund. Det eneste som gjør at jeg ikke er ute å skyter i skrivende stund er mangel på kuler, det gikk intet mindre enn 300 kuler på 2 dager. Så alt i alt: CZ452 Varmint er ei krute god rifle! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dere trenger ikke å bekymre dere for skiltet. Er noe jeg fant på det gamle gutterommet mitt, såvidt jeg husker fikk jeg det av min rampete onkel for 15 år siden eller deromkring :)

 

Hvis dere ser på bildet under "På skytebanen" kan dere såvidt skimte skiltet i avgrunnen, så det sto nok ikke på noe busstopp nei :D

Link to comment
Share on other sites

Da var første kråka felt, stakkaren ble ihjæll-skutt på ca 40 meters hold med sub-sonic. Ble dessverre et voldsomt stygt treff (hodet dessverre), så dropper skrytebilder. Har bemerket meg at sub-kulene er ekstremt følsomme for vind, men igjen, noe annet ville jo vært rart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vet ikke hvor spennende dette er, men skriver det nå uansett. Justerte avtrekket selv i sommer, var litt smånervøs når rifla var i tusen biter - men alt i alt var det meget enkelt. Fikk absolutt effekten jeg ønsket, og er egentlig så fornøyd man kan bli med avtrekket nå.

Link to comment
Share on other sites

Tjo, det er vel det - ikke slik som det er på 453 (er vel et lignende system som Savages acu-trigger), men det er to skruer samt en mutter som justerer krypet og vekta ja :)

 

Det tror jeg forøvrig det er på alle 452-utgaver, dog ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...