Jump to content

Elektronikk og grove høl- treffpunktsendring?


Vargen

Recommended Posts

Kan man få problemer med unøyaktig anvisning hvis man skyter med grove kalibre på elektronikkskiver?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg nesten bare har skutt på papp med min .45-70, og at treffpunktet da har holdt seg stabilt fra dag til dag. Dette til tross for at jeg har adskilt våpenet for puss mellom hver gang; jeg har en takedown mekanisme så pipa tas løs for puss. Siktene sitter på pipa, så det skal ikke ha veldig mye å si at pipa tas av og settes på igjen.

 

Her om dagen skjøt jeg derimot på elektronikk, og da vandret treffpunktet på uforklarlig vis og enkelte skudd ble anvist helt bort i staur og vegger. Riktig nok er jeg ikke spesielt flink til å skyte, men jeg pleier å merke at jeg gjør noe feil hvis jeg napper et skudd utenfor svarten. På elektronikken hadde jeg noen skudd som føltes riktige, men som ble anvist helt ut i 1'er ringen. Selv på serier med brukbar samling vandret middeltreffpunktet sideveis, en serie satt i høyre kant av svarten og den neste i venstre kant. Jeg trodde først at jeg hadde slått siktene skjeve og begynte å stille, men ga fort opp da jeg så at treffpunktet vandret uavhengig av hva jeg gjorde med siktene. Jeg kontrollerte jevnlig at ingen ting var løst, og etterstrammet takedown-mekanismen uten at det hjalp. Til slutt stilte jeg siktene tilbake til utgangspunktet og dro hjem.

 

Etter en slik miserabel dag på banen, hvor ingen ting stemte, pusset jeg rifla og så nøye etter skitt e.l. som kunne ha kommet i klem og skapt spenninger i takedown-mekanismen. Nada. Der fantes kun et tynt lag med grease, som alltid. Skrudde sammen etter puss, og dro på en bane med pappskiver neste dag. Nå var treffpunktet tilbake der det skulle være, litt over senter av svarten på 100 meter. Treffpunktet holdt seg også stabilt over flere serier, uansett varmskyting osv. De skuddene som bommet visste jeg var bom før jeg fikk se skiva; som sagt pleier jeg å merke det selv hvis jeg napper av et skudd. Ingen ovverraskelser på pappen, altså.

 

Problemet mitt er selvsagt at jeg skulle ha prøveskutt på papp før adskilling og puss, for å være sikker på om problemet lå i elektronikkskivene eller i våpenet. Ved å både adskille for puss og bytte til papp har jeg endret to ting på en gang, og kan ikke være sikker på hva som var årsaken til dårlig presisjon.

 

Dersom andre har opplevd merkelig anvisning på elektronikk med grove kalibre, så kan jeg muligens slå meg til ro med at våpenet er til å stole på også etter adskilling for puss. Hvis elektronikken derimot er til å stole på også med store høl, så tør jeg ikke adskille våpenet før jakta. Dette er ei bøylerifle som det er usannsynlig mye arbeid med å ta ut sluttstykket av, så jeg må i så fall pusse fra munningen med fare for å få dritt og våpenfett inn i mekanismen der det skal være reint. Jeg skyter med bly ladd til nærmere 600 m/s og smører derfor løpet med grease for å unngå blying; puss er dermed en grisete affære og blir veldig mye enklere hvis jeg kan ta løs pipa.

 

Erfaringer og synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

det forkommer at det er feil på elektroniske skiver.

der vi skjøt opp i år på reinen kune man sette skuddet i øra på reinen å enda få det godkjent!!!! den ble markert innenfor sirkelen.

 

men da er det stort sett at en mikrofon er skutt av eller har løsnet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...