Jump to content

80 Grain A-Max 223


S.O.N

Recommended Posts

Kjøpte en pakke med 80 grain A-max.

Vet egentlig ikke hva jeg tenkte på. Vet ikke om den stabiliserer engang (1:8 twist).

 

Uansett...jeg vil prøve når jeg først har dem. Er det 24-24.5 grain N540 som er

riktig medisin her ?

Link to comment
Share on other sites

I følge Lilja sin tabell over løps stigning, så er 1:8 perfekt til 80 grains kuler.. Så der har du nok god muligheit til å få deg ein fin kombinasjon. :

 

Men med 24 grain N540 i følge QL, vil det gje eit bra trykk.. Eg rekna på 60 cm løp og med COL på 59 mm ( det blir vel kanskje litt kort ) så vil dette gje 53.300 PSI, og ein fart på 824 m/s. Med 24.5 grain vil det gje 57000 PSI, og 840 m/s, og det er over SAAMI anbefalt trykk på 55.000. Så du er i eit heitt område der altså.. Forsiktig med den ladningen, begynn heller på 22 eller 23 grain og øk med 0.5 grain i slengen..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladedata på 80 gr, men Hornady har 23,6 gr som max på 75 gr A-Max.

Hvis du gjør alt etter boka skall du litt ned i ladevekt på 80 gr. A-Max, men nå har jeg lest på div. Amerikanske forum og der lader folk 80 gr hardere en 75 gr. Det er no bare å prøve seg fram og se etter trykktegn.

Fint om du kommer tilbake og forteller hvorden det gikk, det er en kule jeg skall prøve sjøl en dag.

Har også lest at den går bedre en 75 gr A-max.

Har liggende noen 75 gr A-max jeg skall prøve en dag.

 

Kjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får sjå som dem sier.....

Har ikke noen skummel feeling med 25 grain på en 75 grain scirocco iallefall, og alt stemmer

med forventede hastigheter og trykk, så jeg ender vel opp i gata med rundt 24 eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...