Jump to content

Hvor er minken (Møre og Romsdal)??


kruttnisse

Recommended Posts

Dei siste 3-4 åra har eg sett 1 (en) mink i området Ålesund/Sula/Haram.

At minken er borte er i og for seg bra, denne skapningen skal bort fra vår fauna. Men har lyst

å la bikkja prøve seg på minken, men hvor er'n???? :P

 

Nærmer seg August og da begynner vel "småminken" å vandre litt rundt.

 

Noen som vet om plasser der det faktisk er mink???? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det samme har jeg lurt på! Det må være nærmere 7-8 år siden sist jeg så mink her...

Det snodigste av alt var at igår så fikk jeg besøk av en kompis som jeg skal på jakt sammen med

om ikke lenge og mens vi stod på plenen så hørte jeg jentungene spør om hva slags katter som var nede i fjøra...?

 

Jaggu så var det to minker det gitt!! :? Syns å huske før når jeg var rundt en 7-8 år og oppover, da for vi rundt å fanga

mink til den store gullmedaljen og syns det var svært når bestefar kom med salongrevolveren og avliva dem i buret...spesielt når vi fikk prøve et skudd etterpå! 8)

 

Ikke veit jeg, men har inntrykk av at bestanden er kraftig redusert...eller så er forklaringen at jeg ikke springer særlig mye rundt i fjøra lenger...

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig, svigerfar sier det er grunnen til at minken er "borte", men jeg kan ikke si at jeg har sett oter her heller...mulig de er veldig sky??

 

Litt OT, men ift eggtjuver så er svartbaken den største kjeltringen av alle her, de skal jaggu få lide når jakta åpner! :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Min teori om nedgangen er at det finnes mindre oppdrett av mink nå.

Mindre oppdrett=mindre rømte minker.

 

Har du sett i området Fiskerstrand til Vedde?

Mange fiske mottak som fremdeles er i drift og dei trekker jo til seg alle typer dyr.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at som sistenevnte her sier så er det mindre rømte mink fra farmer nå, sikkert færre minkfarmer også.

Oteren skremmer ikke vekk minken her i området, ser heller ikke ut som Havørnbestanden beskatter så mye av minkbestanden heller, selv om Havørna tar en og annen mink.

 

Her er mindre mink enn f.eks. på 70 og 80-tallet, tror flere jakter på den også, praktisk talt alle minkfarmer som var her i området er nedlagte for lenge siden.

Men det kommer en og annen inn i området fra andre steder.

 

Den oppholder seg nært vann, sjø eller ferskvann, har observert mink langt innpå snaufjellet, nær ei elv.

Link to comment
Share on other sites

Når du kjører mot retning Langevågen på Fiskerstranda ser du butikken (Kiwi tror jeg), Så går det fint og rett utover. Når det kommer en venstresving og veien går litt nedover, vil du se et stort hvit betong fiskmottak på høyresida nede ved sjøen. Ville prøvd der først.

Det var i området der det var tettest med mink før. For på oppsida av veien litt skjult var/er det en mink farm. Vet ikke om den eksisterer enda. Når mink rømte derifra søkte den rett ned i sjøområdet rundt dette fiskemottaket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...