Jump to content

Redningsvest


Fourten

Recommended Posts

Har akkuratt kjøpt Helly Hansen EN 396

 

En seloppblåsende redningsvest.

Jeg ønsker også å bruke den på meg samtidig som jeg jakter på og ved sjø. Er det noen andre her som bruker slike vester og i tillegg skyter med vesten på? Er ute etter erfaringer. Prøvde nettopp å montere hagla med jakke og vest på, og det går, problemet er at gasspatronen er på høyre side og kolben treffer den.

 

Uansett prioriterer jeg generell sikkerhet foran evt skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det. Man skal ikke stole blindt på noe redningsutstyr.

 

Grunnen til at jeg valgte denne typen er at det er større sansynlighet at jeg bruker den enn den klassiske redningsvesten. Ergo spiller det liten rolle om den har en gitt feilprosent. Brøken for at man bevisstløs havner i vannet, uten at noen ser på, og at vesten ikke løser seg ut, er liten. Så liten at den er til å "leve med".

 

PS! Den såkalte seilervesten uten krage er ikke et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok dei fleste fungerer om utløsermekanismen skiftes etter anbefaling fra fabrikant. Jeg så nylig at det var anbefalt fra produsent å skifte denne helst årlig . Forhandlere har ofte redningsvester liggende på lager flere år før desse blir solgt , forhandler vil dermed selge en redningsvest som ikke tilfredsstiller kravene om dei da ikke skifter ut utløsermekanismen når desse blir solgt. Forhandler/produsent burde også gjøre kjøper oppmerksom på at dette skal skiftes ut årlig.

Link to comment
Share on other sites

Om den ikke løser seg ut automatisk så har jo de fleste en snor du kan nappe i også!

Eller så er det en ventil så du kan begynne å blåse den opp, er dette på alle eller bare på min? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om den ikke løser seg ut automatisk så har jo de fleste en snor du kan nappe i også!

Eller så er det en ventil så du kan begynne å blåse den opp, er dette på alle eller bare på min? :lol:

Ja. Begge muligheter er tilstede på så og si alle slike vester. Faktum er at de fleste som drukner/ dør på fjord og sjø er menn. Ofte med smekken åpen, eller med en eller annen form for hodeskade. Ellers er det nedkjøling som tar liv. En redningsvest gjør i det minste søket i ettertid lettere. Klarer man å løse den ut manuellt, eller å blåse den opp, er man i det minste bevisst, og oddsen for å overleve er høy.

 

 

 

 

 

 

Hvilken kule bruker man til seloppblåsing?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen garanti for at man overlever noe her i verden. Men man kan ikke sitte inne å tenke på alt som kan gå galt samme hvor man er. Som oftest når jeg er på sjøen bruker jeg en slik en, eller ingen ting( :roll: ). Rett og slett for at resten blir for klumpete. Om vinteren er det som oftest flytedress som gjelder. Men for alle som har prøvd en slik sier det seg selv at det blir for varmt. Om sommeren kommer jeg ikke til å bruke noe annet enn en slik oppblåsbar. Faller jeg på sjøen TROR jeg at jeg skal klare og komme meg med ansiktet opp å komme meg til båten, evt. land.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...