Jump to content

Kjøp av ammo.


T3 sniper

Recommended Posts

Har en nevø som skal låne baikal'n når revejakta drar i gang. Han har avlagt jegerprøve og allt av papirer er i orden. Men når jeg skriver ut en godkjenning på att han låner hagla mi, kan han da selv kjøpe amunisjon?

Har prøvd og søke det opp diverse steder, men finner ingen svar jeg blir klok på.

Link to comment
Share on other sites

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Godkjente ammunisjonssamlere kan erverve patroner på grunnlag av samlertillatelsen.

 

Søker som har lånt skytevåpen av innehaver av individuelt våpenkort, skal fremvise utlånserklæring som inneholder opplysninger som nevnt i § 85. Den som har lånt skytevåpen av forening mv. skal på tilsvarende måte fremvise kontrollseddel med opplysninger som nevnt i § 87.

(Min utheving)
Link to comment
Share on other sites

Er ett landstrakt land vi lever i, jeg har en 'jo lengre mot sør, jo strengere er dem'-teori :wink:

 

F.eks;

Her i Oslo må jeg fram med våpenkort + legitimasjon + kjøpet registreres på data. Handler jeg i Trondheim så holder det som regel med jegeravgiftskort. Oppe i Kirkenes kunne jeg plukke hagle ammunisjonen fra hyllene i sportsbutikken uten å vise noe som helst ..og som en liten digresjon, så kan man plukke sprit i hyllene på Coop om man drar til Svalbard :)

Link to comment
Share on other sites

Er ett landstrakt land vi lever i, jeg har en 'jo lengre mot sør, jo strengere er dem'-teori :wink:

 

 

akkurat den er jeg ikke helt enig i.. hmmm... her veldig langt nede i sør der får de fleste kjøpt ammo uten å vise frem noen ting hvis de har sett deg før i butikkene, og i verstefall må en vise våpenkort.. ser ut som det gjelder å selge mest mulig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...