Jump to content

Makrellfiske i Oslofjorden tips?


ko-stens

Recommended Posts

Vurderer en tur i båten utpå Oslofjorden neste uke, dagstur, men aner egentlig ikke hvor jeg skal dra. Makrell står på programmet.

 

Trenger et par tips om hvor det kan være fint å dra nå. Har vært ved Moss og Son et par ganger før, men det var i august. Er det bra der nå? Andre steder? Drøbak?

 

Hvordan er det å sette ut båter rundtomkring? Er det stort sett forbeholdt medlemmer i båtforeninger? Kjett å dure rundt i en halv evighet for å lete etter høvelig plass der ingen jager en!

 

Til slutt, fiskemetoder. Før har jeg fisket med agnsild og bare pilket. Dette virker nå for tiden og? Eller er det best å dorge med sildesluker?

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk! Skal vurdere dette. :) Har tittet på kart over området. Spørs litt på vær og vind da. Er bare en liten 15-foter det jeg har, så store bølger hadde vært greit å unngå. Det får en nesten se når en drar dit. Er det for ille går det kanskje i Mossesundet. Det var da litt makrell der for 15 år siden!

Link to comment
Share on other sites

Da blir det tur i morgen. Tenkte først å sette ut båten i Son, men en kompis har båt der og sier det kan være litt vanskelig, men i Kambo er det visst mulig. Synspunkter, kjennskap? Tenkte å holde meg innafor Jeløya nemlig, da båten min ikke er så diger så det gjør noe. Litt mer i le for vind der.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til fiskeredskaper så har jeg meget god erfaring med svarte kroker på hekla (8-10 stk), og en blank tung pilk der jeg har tatt av kroken. Jeg pleier å fiske ved å dorge i meget rolig fart mens jeg drar hekla opp og ned i høyt tempo. Armene skal gå som møllevinger.

Kommer du ikke dypt nok, så kan du evt ta av pilken og sette på vanlig lodd. Dersom der biter dårlig, kan det være en ide å montere krokene på ganske så tynn sene. Dersom du velger å ikke ha pilk i bunn, men vanlig blylodd, kan det være en ide å feste en litt sølv blank krok på nederste feste (av denne typen blanke som finnes på alle ferieharpene).

Når du først finner plassen/grunna/stimen, så er det bare å dorge rundt i store sirkler.

Skitt fiske :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var turen gjennomført. Reiste av gårde kl 0600 og endte opp i Son. Fikk enkelt satt ut båten der. Dro utafor, litt nord for Jeløya. Fikk noen makrell der, men hadde for lite av det som fristet fisken, flashy småkroker med blanke farger. Dro inn til Moss og fikk tak i der. Fikk deretter noe på dorging med dette. Endte opp med ca 20 makrell og 2 småtorsk. Var ute i ca 5 timer. Fin tur, men vi burde fått mer. Med riktige kroker hadde vi nok fått mer fra starten. Hadde med en kamerat og tre unger fra 7 - 10 år. I en 15-foter med overbygg blir det lite plass til fiske, så effektiviteten ble så som så.

 

Uansett. Dette fristet til gjentakelse. Neppe i år, for jeg vet ikke om jeg gidder vaske saltlake av båten, henger og motorer en gang til, samt få kjørt gjennom motorene med ferskvann! En blir vel bortskjemt av å ha båt i Mjøsa. Er jo ikke noe vedlikehold å snakke om der! Men, det er ufattelig mye finere i skjærgården enn utafor skogkantene rundt Mjøsa (noe så forferdelig kjedelig egentlig...)!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...