Jump to content

Webley Tomahawk .22 - Et bra kjøp ?


JanTore55

Recommended Posts

Et bra kjøp. En kompis har kjøpt og er fornøyd, og jeg selv vurderer sterkt.

Løpslengden har lite å si for presisjonen, hastigheten derimot avtar med et fjærgevær jo lengre løpet er over en viss lengde.

Rundt 30 cm burde være optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Tja du har jo Engelske produserte og Tyrkisk produserte Tomahawk .22

 

Spørsmålet blir er det ett eldre Engelsk produsert du tenker på, eller et nyere / nytt Tyrkisk produsert?

 

Engelsk produserte har bedre finish, og i det hele tatt bedre kvalitet fra Fabrikk, men siden disse er brukte nå, så må man nesten ha de i hånden, da bruk setter spor.

 

Tyrkisk produserte har dårligere finish generelt sett, noen Tyrkiske Tomahawk kan ha deler som er Engelsk produserte, siden de overtok produksjonen.

 

De selges for ca. 2.400,- kr nå ser jeg, og sammenlignet med Gamo i den prisklassen så ville jeg ha kjøpt Tomahawk.

Men for 2.400,- kr har jeg enda bedre alternativer, selv om de ikke er så kraftige som Tomahawk.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt en sånn å kan bare skryte av de :) Men du bør ta ut stempelet,og polere det for det ser ikke noe serlig pent ut når det er nytt+ du bør smøre alt inn igjenn med skikkelig moly så får du ett mye bedre luftgevær med mere futt i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hw97K er ikke helt i samme prisklasse, men f.eks Diana mod34 er et mye bedre våpen i ca samme prisklasse på alle punkt bortsett fra at det ikke ser så tøft ut...

 

Dette med at Tomahawkene som selges idag er Engelskproduserte er bare tull, kvaliteten kan ikke sammenlignes!

Link to comment
Share on other sites

HVIS det er Engelskprodusert og ikke prisen er høy, er det bare å kjøpe.

Noen av disse Tomahawk,er kan ha nydelige skjefter, men tror neppe der er noen nye Engelske Tomahawk i salg nå.

 

Ser på utenlandske forum at selgere bemerker at det er Engelske Webley&Sscott de selger, er sikkert en grunn til det.

Nei, det var ikke HW 97K jeg tenkte på, disse ligger vel over 4000,- kr også nå?

 

Men ser disse Tomahawk på Finn.no til ca: 2400,- kr, det er veldig billig, er ikke mye man får av luftgevær for dette i Norge.

Det avhenger av hva du skal betale, du har ikke nevnt om det er til denne pris ca. 2400,- kr?

Som sagt får du ikke mye for 2400,- av luftgevær i Norge, har jo noen Kina produserte da, og de billigste HW og Diana.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenker p[ den til 2400. Men det st[r jo at det er tilbud og tidligere har kostet 5000 p[ nittedaljakt.no eller becotrading eller hva det var.

Hei den Toma er et bra kjøp, veldig fint forsegjort ytre, innvendig må en regne med å skifte fjær, montere "top hat" og smøring med molyfett bak stempel, som gjør underverker.

 

Jeg har nettopp kjøpt min 2 Tomahawk i 5,5mm hos Becotrading.no. ( Kr.2450,-) Vakkert gevær med en nydelig valnøtt-stokk. Har bare lubtunet (smørt) den opp innvendig nå med molyfett. Skal skyte en tusen skudd før jeg gjør noe mer med det. Etterpå blir det Maccari- fjær og "top hat" montert.

Får best presisjon med JSB Exact 16 gr. i 5,52mm og H&N FTT i 5,53-54mm.

Link to comment
Share on other sites

Nei neppe, tror at han bare vil skyte 1000 skudd før han skifter fjær, dette betyr neppe at orginalfjæra er utslitt etter 1000 skudd.

 

Har selv flere Maccari fjærer til Diana 34 og 350M uten at jeg har prøvd de ennå.

Ser at ikke alle er overbegeistret over Maccari fjærer.

Tror det grunner i at luftgeværet ikke blir kraftigere, men heller svakere med en mere rolig "oppførsel" under skyting.

Det avhenger også av hva en gjør selv, som bruk av Moly, skimsing med skiver, polering / buttons, fjærguide og tophat.

 

Kan kanskje være litt vanskelig å vite hva en skal gjøre første gang, men det går stort sett ut på det samme når det gjelder fjærvåpen.

Søker du på forskjellige forum så finner du sikkert bilder over demonterte luftgeværer, muligens også Tomahawk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...