Jump to content

Gamle D-Spiss kuler, krut etc?


vingemutteren

Recommended Posts

Var med og ryddet litt på laderomet til svoger'n, og der dukket det opp ting jeg kunne bruke av så mye jeg gidder. I den forbindelse var noen hundre (1-2 tusen) 6,5 D-Spiss kuler kjøpt via skytterlag eller noe slikt for mange år siden. Har jeg her skaffet meg årevis med brukbare gratis treningskuler, og er de brukbare på fugl etc? (gås). Og hvor på treet ligger disse gamle skytterlagskulene i dagens målestokk?

 

I tillegg var der ett par tre kg med N-96 krutt som jeg mener er skytterlagskrutt, nettopp for 6,5x55 (gløttet bare så vidt på lappen på boksen). Om jeg har forstått det rett så er dette kruttet like godt etter mange år? (laderommet hans er også fyrrommet, så der er det alltid varmt og tørt).

 

En ikke uanselig mengde Large rifle bokser tennhetter (pluss noen for bernadan hylser), regner jeg også er gode som nye. Mitt generelle spøsmål er som med kruttet, lagret i orginal esker er vel disse også uten best før dato?

 

Alt innkjøpt før slike ting ble priset som en mellomting av gull og platina. 8)

 

Som avsluttning var der noen tusen hylser til 6,5x55, men for bernadan hetter. Men hei folkens, man kan ikke få alt heller. :D

 

For å klargjøre spørsmålene mine:

 

Gammelt krutt (N-96), hvor lenge kan man lagre slikt?

 

Tennhetter (Large Rifle), hvor lenge kan man lagre slikt?

 

Hvor gode er gamle D-Spiss kuler i 6,5 presisjonsmessig, sammenlignet t.d. med dagen sierra MK?

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg kan gjøre deg en tjeneste og destruere det på orsvvarlig vis for deg så slipper du å tenke på det;)

 

nei fra spøk til revolver.

 

D-spiss kulene er greie. du får som oftest ikke sierra-presisjon ut av de, men de er ikke langt etter om du ikke har en dårlig lot. jeg har skutt mange stevner med slike kuler og de samler forbløffende bra i enkelte løp.

 

MEN min erfaring er at om du bruker disse kulene, hold deg unna de heiteste ladningene med MRP og annet seintbrennende krutt. vi fikk dålig presisjon på slike kuler med de aller råeste ladningene. vi hadde en teori om at det var pga at de ikek var tette i bunnen slik sierra og andre HPBT kuler er.

 

NC96 kruttet er enten fra begynnelsen av 90 tallet(da står det RAUFOSS på pakka) eller fra 80 tallet(da står det vel RANO på pakka) dette kruttet er ok, om deer lagret varmt og tørt så er det ikke alltid det beste. varme har en lei effekt på krutt. sjekk om det lukter vondt/rart, om det lukter som vanlig krutt er det sikkert ok å bruke. prøv noen forsiktige krag-ladninger så ser du.

 

tennhetter kan sikkert lagres i 20-30 år uten problem.

 

krutt og tennhetter kan ikke lagres i all evighet, men 20 år bør gå fint.

om du ikke har bruk for berdanhettene, så har jeg bruk for slike avogtil ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...