Jump to content

Dagens påminnelse: Fiskesnøre og vilt.


Fulmen

Recommended Posts

Fant en heller hjelpeløs gråmåke på jobb i dag, grundig viklet inn i fiskesnøre. Sjefen mente jeg bare skulle vri om hue, men jeg foretrekker å gi de en sjanse. Så etter en liten slosskamp (ikke prøv på slikt uten hansker, de har skarpe nebb og biter som et h*lvete) fikk jeg ryddet opp i floken og tatt en rask teknisk kontroll. Den var litt halt og kanskje litt svak i ene vingen (kanskje ikke så rart etter noen dager med fiskesnøre), men ingenting så ut til å være brukket.

Så jeg slapp den løs, og da gikk kursen rett mot vann igjen. Skulle gjerne sett den bruke vingene, men den padlet i det minste utover i godt tempo og så ut til å kvikne til ganske greit.

Forøvrig er det utrolig fascinerende å håndtere vilt slik, for selv en "simpel" måke er faktisk en flott skapning når en ser nøye etter.

 

 

 

Så folkens: Husk å plukke opp gammelt fiskesnøre når dere kommer over det, dessverre er det en del fiskere som slurver på dette punktet.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både oter og fjellvåk "inne til service". Oteren strauk med i løpet av natta (indre skader, skeit kølsvart), men fjellvåken kom seg på vinga igjen! Utrolig artig å se den karen ribbe ryper på nært hold!! Slapp den ut der den ble funnet (ca 4 mil hjemmefra), men etter en måneds tid så kom den innom på besøk hjemme...

 

Men minner om at det ikke er lov å ta inn ville dyr på denne måten sånn uten vidre, men begge disse tilfellene var politiet mellommann. De har til tider hatt en tendens å kontakte fatteren når det var sånne ting de ikke visste hva de skulle gjøre med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...