Jump to content

Lade 357 og 38. spesial med Frontier kuler.


...

Recommended Posts

Hei jeg lurte bare på om noen vet ladedata på 125 og 158 grain FP Frontier kuler.

Med N-110 og N-320 krutt. 125grain i 38. og 158grain i Mag.

Evnt hvilke kuler en sammenligner med av de kjennte merkene i ladebøker.

 

158 grain har jeg sammenlignet med en 160g blykule der skal en ha 14.2 g med N110 på det svakeste.

og 15.6 på det meste. mitt spørsmål er da hvordan i helxxxx skal en få plass til over 15 grain i Mag hylsa. da blir jo kruttet komp er ikke dette farligt?

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Blir det fullt i hylsa setter du bare kula litt lenger ut :mrgreen:

 

Men for å være litt seriøs. Jeg bruker 15grain N-110 bak 158 grain frontier kuler. Da sitter kula ned til krymperilla.

 

Hastighet jeg får kan du bare glemme og oppnå da jeg skyter med en Marlin med 18,5 tommers løp. 8)

Link to comment
Share on other sites

har ladet 357mag med 14,8grs N-110 og frontier 158grs kule. husker ikke om jeg komprimerte noe, men komprimerte ladninger er ingen fare sålenge kruttet egner seg for bruken.

har tideligere ladet 357 med 125grs frontier, om husken er riktig var det med 18grs N-110.

 

et tips som er fornuftig i slike anledninger: skaff deg flere ladetabeller fra kjente kilder. ikke hør på oss nettnisser.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt 125 grain frontier ein del i min 686, men stoler ikkje på denne kula lengre.

Virkar som diameter varierer litt sidan eg har veldig store variasjonar i hastighet.

 

Må i alle fall litt opp i fart kanskje..

Med COL på 36 kan du forsøke mellom 4,5 og 5,0 grain med 320.

Det skal vere relativt trygt.

Link to comment
Share on other sites

Godladningen jeg har funnet med 125 gn Frontier er startladningen for 357mag som står i ladetabellen til finskekruttet.

artig ladning med moderat fart siden det er kobberbelagte blykuler som ikke tåler store hastigheter, hvis du får problemer med ujanve hastigheter så reduser ladningen noe, det bruker å hjelpe.

 

Duger til trening og felt "ikke magnum1"

 

bruk 158 gn kula i 38 med litt over start ladning funker aldeles nydelig,

vil ha nesten samme treffpunkt som 357 ladningen.

 

når du har ladet 1000 patroner så tar du med deg 500 av de på banen og skyter de opp før du tester presisjonen.

jeg har sett stor forskjell på presisjonen med disse kulene etter noen hundre skudd.

 

og skulle du finne på å skyte noe annet i revolveren som bly så puss løpet med en messingkost grundig før du starter prosessen med frontier på nytt.

men på en annen side hva er vitsen med å skyte bly når kostnaden på Frontier kulene er så lav.

Link to comment
Share on other sites

Hoi

Har ladedata for en kruttvekt her som jeg har brukt i egen revolver;

Kuletype: Frontier CMJ Swaged FP

Kulevekt: 158 grs

Kruttype: V-N110

Kruttvekt: 15,2 grains

Tennhette: CCI

Patronlengde: 40 mm

Snitthastighet: 401,5 m/sek

Faktor: 208,1

Testvåpen: S&W 586 6"

 

Dobbeltsjekk med tabeller som er til å stole på før du vurderer denne ;)

 

Hastigheten varierte litt på denne kula/ladningen, snitthastigheter på 5 skudd var 401,5 - med minste på 385,2 og høyeste på 414,1

ammo og testing ble utført for 2-3 år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...