Jump to content

Fisjing i Vællers


villdyret

Recommended Posts

@henry hill og jeg var på fisketur i går, i Grunnesåa i Øyerfjellet. Knallvær og rimelig varmt å tråkke i vierkjerr, men desto bedre å bade :wink: Det kokte av fisk i endel av elva, fikk 6 ørret deriblandt en på ca 350 gram, nydelig gyllen fjellfisk. I en slik varme ble det "catch and realese", liten vits å avlive så lenge de ikke kan brukes til mat. (de jeg tok med hjem gikk til katten) Bildet er fra Brettdalen, min barndoms grønne dal :D Hvis andre har lyst til å skrive om fisketurer, så er det fritt fram i denne tråden :wink:

2hxlhxt.jpg

Link to comment
Share on other sites

joda villdyret,varmt var det,vurderet sterk en periode og ringe skylift og be de komme med kald øl,men etter en kort rådslagning fant jeg ut at den fakturaen hadde spolert for hjortjakt flere år framover.

men kaldt rent bekkevann er er nesten på høyde med øl,vi berget oss. :D

øyerfjellet er en perle,skulle vært morro og vandret rundt der en ukes tid..

neste helg sitter jeg i ett eldorado ett sted i n.østerdal,har fisket der i mange år og er ett av de beste steder jeg vet om,flere gode vann med ørrett og røye,gleder meg som en unge.

ellers bruker jeg å fiske endel i sunndalsøra distriktet..mengder av gode fiskevann på fjellet..har ett par vann som jeg oppsøker der,har vært der siden 87 og reiser aldri skuffet hjem...litt mindre mengde fisk nå enn før,men de en får er større...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det der er et godt stykke unna "Vællers" da!

 

Fiska i Brettdalsvatnet for et par år siden,mye småfisk.. Har så vidt vært i Grunnesåa også,bare smått der også. Sliter litt med å finne skikkelig bra fiskeplasser i Øyerfjellet.. Har forøvrig hytte ved Nedre Hunnkjønn hvis det er av interresse

Link to comment
Share on other sites

Det der er et godt stykke unna "Vællers" da!

Stemmer det, men et navn måtte tråden ha, og fisjing i Vællers er jo gøy!

Den fisken på 350gram, tok jeg nederst i Bretta, like før den møter Grunnesåa. Å finne plasser med jevnt, pen fisk er ikke lett nei. Småfisk kryr det av overalt! Fisket i et av Hunntjønna en gang, men husker ikke om det var øvre eller nedre :roll: Det var overraskende at bever`n har hatt stor aktivitet, slik var det ikke i mine barndomsår i Øyerfjellet.

 

Med den nedbøren som kommer nå, bør det være mulighet for at mjøsørreten går opp i elva her jeg bor. Får gi den et par dager til, før jeg prøver :D

Link to comment
Share on other sites

Sitter å ser på elva og tenker fisking. Da dukket det opp to morsomheter uttalt av Edvard Elsrud i en film om Vassfaret :wink:

 

En høst var det så tørt, at da storauren gikk på elva for å gyte, så sto støvskya etter`n!

En gang var det så tørt, at småfisken lærte ikke å svømme på to år!

 

Hadde humor, godeste Elsrud :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

*Bump* :wink:

Nå er det krise i heimen! Det som ikke skulle skje har skjedd, og jeg gråter blod (i hvert fall nesten).

Min trofaste kjære lille snelle sviktet meg i kveld :cry: Det dreier seg om en utgammel Olympic AC-300 ultralett-haspelsnelle, som ble kjøpt for kanskje 20-30 år siden :roll: Etter et langt og godt samliv, med hundrevis av ørreter på samvittigheten, så røyk/forsvant fjæra som spenner bøylen mens jeg sto midt i elva. At jeg tapte en intern fiskekonkurranse på grunn av det er så, verre med affeksjonsverdien for min del. Å få deler til slike gamle sneller er vel håpløst, men kanskje et klokt hode klarer å lage en fjær som funker? Legger ved ett bilde av snella, takk for alle gode stunder vi har hatt!

30djw34.jpg

Hvis noen kommer med tips er jeg takknemlig. Kunne selvfølgelig bare kjøpt ny snelle, men da blir kjemien mellom meg og henne her brutt, og det er det siste jeg ønsker.

Takk for oppmerksomheten, og skitt fisking! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...