Jump to content

Søker info om Kongsberg M-52


GIZMO

Recommended Posts

Mentor her på forumet har god greie på hva KV har produsert. Og på det gamle sluttstykke forumet, før det gikk til hundene. Så arkiverte jeg noe av det han skrev om KV for egen interesse.

 

Jeg vet ikke hvor populært det er å publisere hva andre har skrevet... så Mentor får heller gi meg en skjennepreken hvis dette er for frekt :mrgreen:

 

Hvis du har en Mauser 98 som er bygget om til jaktrifle og merket "Kongsberg Model 52". så skal den ha serienummer mellom 1001 og 1452.

 

Våpenet ble bygd opp på M98 militære mekanismer som blev pusset opp og merket om med Kongsberg Våpenfabrikk as, Modell 1952 og kaliber merket på pipen. Pipen var i kaliber 7,92x57IS og påmontert åpne sikter. Skjefte var i valnøtt med Monte Carlo, plastikk rekylkappe og samme rem bøyler som Kongsberg Modell 30 Salongrifle.

Det ble produsert 452 stk våpen totalt fra 1952 til 1958. Serie nr. 1111, 1227, 1338, 1418 har senere byttet pipe til 30-06 ved fabrikk.

 

Til slutt så vil jeg si at jeg ikke er interessert i å kjøpe rifla hvis den skal selges. Jeg arkiverte info om disse KV jaktriflene da jeg en periode hadde meget lyst på en slik rifle.

 

Men... Ei M-59 banerifle i 308Win., det er hva jeg er på utkikk etter nå :D

 

Mvh

Apollo

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk! Tusen takk for hjelpen! Eksemplaret jeg besitter er nr 1021, og ergo et av de første som ble laget.. Jeg trodde også at den relativt grelle rekylkappen som sitter på var ettermontert, men det er den altså ikke..

 

Om noen skulle ha noen formening om en verdivurdering er jeg også lutter øre. Det foreligger ingen konkrete planer om salg, men det er artig å vite..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...