Jump to content

Solid innebur til hund


strafix

Recommended Posts

Hei

 

Jeg forsøker å finne et solid innebur til hund. Jeg vil ikke ha nettingbur eller flygodkjent transportbur i plast. Dette har jeg forsøkt tidligere. I plastburet klarer hunden å sette tenna i terskelen foran burdøra og lager bite og kloremerker. Det vil med andre ord fort gå hull, så dette buret bruker jeg kun på turer. I nettingburet setter hunden hjørnetenna i mellom spilene og drar --> Sliter emaljen på gebisset.

 

Han har nå vært løs i huset i noen måneder og det har gått greit, men den ene døra mot gangen har fått noen stygge skader.

 

Vil forsøke med burtilvenning igjen, men denne gangen med et bur der han må gi tapt og ikke får skadet seg selv. Buret bør være svært "thight" slik at ingen ting svikter, for det tror jeg bare motiverer vår 4-beinte venn som har lært seg at det går an å bryte seg ut.

 

Tips om spesifikke produkter mottas med stor takk. Eller er det noen som knekker ut et bur av stålplater her ?

 

Mål ca. 60x80x100 (bxhxl)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har herkulesbur i bilen og er kjempefornøyd. Kun runde aluminiumstenger og finèr, ingenting hundene kan få tak i og tygge i stykker.

 

Kjøpte buret mitt her:

TROPEHUSET ZOO ENGROS AS

Brautvn. 20

4340 BRYNE

51 42 56 90

 

Ca. 1000kr rimeligere enn noen annen forhandler

Link to comment
Share on other sites

Om det er en skikkelig utbryter som absolutt skal ut av buret så tror jeg nok Herkules må gi tapt.. Det kommer i hvertfall til å bli grådig stygt.

Moder'n har ett, og en hund har laget bitemerker i aluminiummen osv - og det er hunder som normalt er vant til å være i bur.

 

Skal hunden absolutt i bur - og ødelegger alt er kanskje variocage et alternativ?

Jeg har det i bilen og er veldig godt fornøyd. Dette er riktig nok et bilbur, TÜVgodkjent osv. Men det er metallrør og metall på alle kanter.

Se på www.mim.se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ha jobba med å få hunden til å slutte å herpe enn å ha ham i bur inne... antar det er en valp du har?

 

Enig. Alternativt lære hunden til å sitte i bur uten å prøve å bryte seg ut. Det er litt "falitterklæring" å bare kjøpe et bur som er sterkt nok til å motstå hundens forsøk. Du kan ende opp med å komme hjem til en hund (valp?) som er fullstendig utslitt etter dagens "arbeid" - da kan det være lite overskudd igjen til trening og lek :D

Link to comment
Share on other sites

Hunden er straks 15 måneder. Han har vært frittgående i deler av huset i lang tid uten å gjøre noen skade. Men det er en sjelden gang i blant at han har kjedet seg og tygd litt på gardiner og nå aller sist dørkarmen. Dørkarmen har han rørt en gang tidligere også.

 

Men det er disse småskadene som irriterer meg og som tilsammen blir en stor utgift over tid.

 

Det er enkelt å si at jeg må jobbe med hunden for at den ikke skal herpe ting, men hvordan i helsikke gjør jeg det når han er snill 95% av tida?

 

Vi har gjort en grov feil når hunden var valp, og det var å slutte med bur for tidlig (før han var 110% burvant, han var jo så flink i buret). Når han da ble satt i bur igjen så var missnøyen så stor at alt som var inne i buret ble tygd i filler. Dette kombinert med en dårlig lukkeløsning på et billig nettingbur (kanskje vi ikke fikk lukket døren ordentlig en gang) så erfarte han også at det var mulig å komme ut av buret om han la press mot døren. Etter dette så har det bare utviklet seg slik at vi kutta ut buret og det har forsåvitt fungert veldig bra med noen få unntak. Men unntakene ser ikke ut til å forsvinne. :/

 

Har i dag snekret nytt bur som jeg kler med glatte plater innvendig og pen panel utvendig. Håper at det skal gi litt hi-følelse for hunden. Starte med å bare legge senga hans, ei "svett" T-skjorte fra meg og noe fastmontert deilig klin han kan slikke på i timesvis inne i buret og se om det vil lokke ham inn i løpet av sommerferien. Tidligere har han stjålet ei T-skjorte fra meg og kun brukt den til å lukte på. Kanskje det ga trygghet....

Link to comment
Share on other sites

Etter 15 måneder nærmer han seg jo "stor gutt". Jeg vet ikke hvilken hund du har, en liten rase blir voksen raskere enn en stor. Min erfaring tilsier at voksne hunder normalt ikke vil herpe noe inne på dagtid dersom de blir normalt aktivisert ellers i døgnet. Mao. jeg vil tro at det som har skjedd av skader vil bli færre og færre gitt at hunden aktiviseres ellers i døgnet.

 

På den annen side, det er helt kurant å ha hunden i bur. Dessverre så er det nok den tunge veien å gå. Begynn på scratch og tilvenn hunden gradvis. Det blir det samme som hjemme alene trening. Prinsippet er enkelt: hunden må roses før den begynner å kave i buret. Tiden i buret økes gradvis, men ikke oppover hele tiden. Noen ganger må man gå ned på tiden. Vitsen er jo at hunden skal skjønne at du kommer tilbake, men ikke når. Trygghet er stikkordet.

 

Lett å skrive om, men ikke like lett å gjøre i praksis :wink::wink:

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Det er klokt å venja hunden til å vera i bur ved gitte høver.

Eg har laga mine bur av 3 - 4 mm finér, vegger, botn, tak. Dør er av metallgitter. Lette i vekt.

Materialkostnad under kr 1000 og lett å skru i hop. Bura byggjer eg tilpassa bilen.

 

Hundane mine har vist seg å vera rolegare i eit bur med tette vegger enn i eit metallsprinkelbur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...