Jump to content

Ammo til Krag-Jørgensen?


istmus

Recommended Posts

Jeg tok med Gammel-Kragen på banen i fjor da jeg skulle ta skyteprøven. Det var vel ca 40 år siden sist jeg luftet den, og jeg hadde en del ammo fra den tiden. Nå har jeg registrert at det ikke synes mulig å få fatt i ammo ladet for Kragen lenger. Det jo samme kaliber for Krag og Sauer, men for Kragen var patrona ladet til 770 m/s mens den er ladet til 840 m/s for Sauern. Det finnes rekruttpatroner til Sauern som er ladet til 800 m/s, og noen hevder at denne kan brukes i Kragen.

 

Noen som vet noe om dette? Finnes det fabrikkladet ammo i dag til Kragen?

 

Istmsu

Link to comment
Share on other sites

Rekruttpatronene er godt egnet i Krag da disse er ladet med 6,5 g. kule. I følge Norma's egne ladedata for rekrutt gir de da trykk i området 2200-2300 bar som er godt under grensen for Krag....

Jeg bruker forøvrig selv Rekruttammo når jeg koseskyter med Kragen min :D

Link to comment
Share on other sites

Takk alle sammen for råd og tips. Har ingen planer om å bli "serriøs" med kragen, men som Raudnakke sier, "koseskyte".

 

Det er forøvrig forbløffende hvor god presisjon det er i en slik konstruksjon fra før 1900. Banekragen min er fra 1910, selvfølgelig ombyggd til modell 30, men holder fremdeles sine 50-serier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...