Jump to content

Ladesett for nybegynner


TRG-22sksk

Recommended Posts

Jeg har Lee Brech-lock. Har vel ladet cirka 1000- 1500 skudd nå. Synes det er ei super presse til 6,5x55 og 243win. Med tanke på pris vel og merke :D

 

Når det kommer til vasking/polering av hylser gjør jeg som følger --->

 

Legger hylsene i rent vann. (For å få fylt hettelommen med rent vann)

 

Deretter går de oppi et sitronsyrebad. (Sitronsyre kjøpes på Rema, Rimi etc). ca 8 liter og ca 1ts sitronsyre i ei 10l bøtte

 

Noen minutter der er de skinnende rene, men ikke ha de der for lenge.

 

Deretter går de i ei bøtte med reint vann igjen, så tørk. Blir super bra. eneste abre er at hylsene må tørke. Men med litt planleggning går det bra :D

 

Enkel oppskrift på grise-billig lading av patroner, og styggelig presise patroner blir det også :wink:

 

Men skal du lade mange tusen patroner i året, vill jeg gått for ei bedre presse :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-puss ... se-9000875

Eller denne jeg fant på xxl? Dillon er det visst. Har man det man trenger for å starte med hjemmelading her? Skjønner at jeg trenger et diesett for kalibret jeg skal lade.

 

Hør her... Den der pressa er totalt unødvendig å kjøpe som aller første presse, særlig siden du ikke har peiling på lading. Vet dessuten ikke om den egner seg i det hele tatt for lading av rifleammo. Hvorfor skal du ha den mest avanserte pressa på markedet når du skal lære deg å lade? Mitt råd er igjen: Kjøp deg ei enstasjons presse for å lære deg å lade. Etter at du har produsert noen tusen skudd og lært deg hvordan lading foregår DA kan du kjøpe deg ei mer avansert progressiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Der har du det gunleil :wink: Akkurat det sette kjøpte jeg selv om jeg hadde ladet i 5 år på pappas presse. Jeg ville ha det enklest mulig. Jeg har vel ladet nå i ca 7 år og det har blitt noen tusen patroner, også på det ladesettet du linket til der. Det eneste med det settet der er at kruttvekta er ikke mye å skryte av. Da kjøpte jeg heller ei elektronisk vekt fra Midway.no: http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?BrandID=1564&Brand=MTM&categoryid=19933&categorystring=9315%20***%20731%20***%209211%20*** Denne er veldig grei og jeg synes den er lettere å forholde seg til enn den vekta som følger med settet. Et annet tips: Kjøp deg ladeboken! Der står det du trenger å vite om lading. Les den en gang og så en til og så en til ;) Der står også masse ladedata i de kalibrene du har tenkt å lade :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...