Jump to content

Rem 700 og rekylklakken på "rett sted"


Recommended Posts

Av og til begir man seg ut på ting man kanskje ikke gjorde, og i et ledd av kjedsomhet vrei jeg fra hverandre ei børse her. Men, så skal man ha det sammen igjen da - og rekylklakken burde jo sitte rett. Men hvordan? Med et minimum av redskap tilgjengelig, hvordan får jeg denne til å bli "rett" ?

 

Antar at det ikke er riktig å sette låskassa fast i skjeftet igjen, og så skru i løpet mens rekylklakken ligger "på plass"?

 

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nå har du lagt egget!!

Vurdert puslespill??

 

Dette er en av Remm-en sine mange litt spesielle løsninger.

 

Det du kan gjøre er å borre to hull i klakken og inn i fronten av kassa og "låse" klakken på denne måten.

Dette er forøvrig løsningen til noen av Remingthon-klonene.

Det du trenger er en slik en når du skal skru kassa, klakken og løpet sammen.

highresimage?saleitemid=315173

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=315173

Link to comment
Share on other sites

Trodde våpen var puslespill for voksne jeg? :lol:

 

Ser jeg må tenke smart her ja... har ikke tid til å vente på noe fra Midway...

 

Men vil det funke å sette den i skjefte tror du å dra til "litt", ta det hele ut - og så dra til tilstrekkelig? På en måte bruke skjefte som en slik "låseinnretning".

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte ny Hougestokk til min 700 i .223 fulgte det med en bruksanvisning som forklarte at rekylklakken på rembørser ikke alltid er bein. Dette stemte i hvertfall med min og resultatet ble at pipen ble liggende an mot stoken. Løsningen, i følge denne bruksanvisningen, var å legge mekanisme og løp på et polstret underlag og med et godt grep rundt løpet. Deretter fulgte en lett masasje med en gummihammer for å overtale rekylklakken til å bevege seg mot ønsket retning.

 

Dette fungerte i hvertfall for meg.

 

Sakset fra Houge:

 

Special instructions from Hogue:

To maximize the accuracy potential of your Remington 700, your new stock has been designed to free float the barrel and register tightly against the sides of the recoil lug. Although because of slight angular variations in the recoil lug's location in each rifle, it can cause the barrel to contact one side of the barrel channel. This can be left alone and the rifle will operate properly with no modification and some rifles will not need adjustment if the barrel naturally centers itself. If the barrel does not self-center and you desire the optimum accuracy from your rifle, it is necessary to slightly rotate the recoil lug to correctly float the barrel. We have successfully performed this by following these steps:

 

1. Unload the rifle and remove the bolt.

2. With a pencil, mark the starting orientation between the barrel, lug and action.

3. Lay the action on a solid padded surface while holding the barrel firmly in the weak hand.

4. With a soft medium sized brass hammer, strike the bottom corner of the recoil lug in the opposite direction you want the barrel to float in the stock. The recoil lug is a separate piece of steel held tightly between the barrel and action. It will rotate. Only a very small amount of movement is necessary and can be observed by the pencil mark.

5. Keep making small adjustments while checking the fit until the barrel centers when the floor plate is bolted tightly to the rifle.

 

Note: If you do not feel confident, we recommend a competent gunsmith perform this adjustment for you. Take these instructions with you.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter piper ofte på min seven og enkelte ganger legger jeg den i stokken som du beskriver.

Vrir da til så pipa sitter for hånd og gir den en liiiiiten ekstra vri med løskassenøkkel. Å bruke krefter her er unødvendig.

Ellers har jeg laget meg en egen mal av alu som setter den på rett plass hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nå har du lagt egget!!

Vurdert puslespill??

 

Dette er en av Remm-en sine mange litt spesielle løsninger.

 

Det du kan gjøre er å borre to hull i klakken og inn i fronten av kassa og "låse" klakken på denne måten.

Dette er forøvrig løsningen til noen av Remingthon-klonene.

Det du trenger er en slik en når du skal skru kassa, klakken og løpet sammen.

highresimage?saleitemid=315173

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=315173

 

 

Ingen som vet om noe tilsvarende men som er hakket billigere? Føler meg litt "smålurt" om jeg må betale 800,- for en utfrest klump med metall. Men, må man så må man. Koster under $50 hos Midway i USA ...

Link to comment
Share on other sites

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=516735

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/ShowProduct?saleitemid=620462

 

Har den første men slapp heldigvis å bruke den. Den var ikke særlig thight.

 

Du burde og sette to FINE riper fra rekylklakken inn på kassa, før du demonterer, slik at du kan sjekke at den kom på rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Du KAN - sette greiene nesten sammen, putte det i stokken med rekylklakken på rett plass, legge en liten dråpe superlim mellom rekylklakk og kasse, skru til løpet for hånd så mye du klarer.

Så tar du det ut og tighter resten, rekylklakken bør sitte på rett plass. Ved demontering, varmer du bare med en liten primus/blåselampe til det slipper.

 

Høres veldig hillbilly ut, men det funker. Jeg måtte gjøre det slik en gang på egen børse da jeg hadde lånt vekk jiggen min, so I know.

Link to comment
Share on other sites

Hillbilly - funker det er det verdt å prøve. Men jeg fant en lite metodikk med sikting etc etterhvert, om ikke optimal så fungerte det i det minste selv om det var en solid porsjon banning underveis. Men er nok bare å skaffe seg en jigg da jeg neppe gjør den jobben der en gang til - frivillig... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...