Jump to content

Klikk med nye hylser i 35 Whelen


seawolf

Recommended Posts

Jeg har ladet og brukt 35 Whelen i ca 10 år, og den er etterhvert blitt mitt allround kaliber til norsk storviltjakt.

Kula jeg har endt opp med er Woodleigh 250 grn RN som gir ok presisjon og god effekt på vilt, rifla er Ruger M77 med Shilen løp.

 

Imidlertid har jeg nå for andre gang fått en lot med hylser (Remington bulkhylser) som gir mange klikk på første ladning.

Hylsene blir helpresset før ladning da de ofte har en del små bulker i munningen.

 

Det virker som om hylsene ikke kamrer på skuldra, men henger i utdrageren.

Ca hver fjerde patron klikker, men går av på andre eller tredje forsøk.

 

Etter at hylsene er skutt første gangen fungerer de prikkfritt til de blir kassert etter x antall omladninger og trimminger.

På meg virker det som om jeg har et romt kammer, eller er det hylsene som leveres med skuldra for langt tilbake?

Hylsene som er skutt har en skarp og markert skulder, mens de uskutte har en mer rund skulder.

 

Prøver å henge med noen bilder av helpresset og ladet patron, og av en hylse som er skutt.

 

woodleigh004-1.jpg

 

woodleigh003.jpg

 

woodleigh001-1.jpg

Beklager dårlig bildekvalitet...fikser ikke helt makrofotografering

Link to comment
Share on other sites

Jeg får sånne hylser med den skarpe skuldra når jeg skyter patronene i et adams&bennet løp jeg har i en M67 men får ikke sånn skulder når jeg skyter i en Remington 7600. De andre hylsene kamrer heller ikke i Remingtonen min så jeg regner med at det er romt kammer det kommer av.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Sannsynligvis har jeg et noe romt kammer, og må vel bare leve med at nye hylser bør skyteformes første gangen med billigkuler før en benytter de til noe mer seriøst.

Synd at det bare er Remington som levere fabrikkhylser til dette kalibret her på berget... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...