Jump to content

Elektroniske skiver og måling av samlinger?


Malle

Recommended Posts

Jeg er for tiden henvist til en bane hvor det utelukkende finnes anledning til å skyte på elektroniske skiver. Jeg har bestandig skutt på papp og skydd slik nymotens greier fullstendig. I går tryglet jeg på mine knær om å få sette opp litt papp på vollen slik at jeg kunne skyte noen samlinger med nye ladninger, men nei. Standplassleder sa at jeg fint kunne finne størrelsen på samlingene på elektronikken. Jeg tenkte at det måtte dreie seg om en eller annen funksjon jeg ikke har lagt merke til, men vedkommende avkreftet dette og sa at jeg måtte notere avstanden til nullpunktet for hvert skudd.

 

Enten er jeg litt dum, eller så er dette ingen løsning for å måle noe som helst uten om skuddenes avstand til sentrum. Og skal jeg få noe som helst ut av dette så må jeg være sikker på at nullpunktet samsvarer med sitepunktet. Hadde elektronikken også gitt meg en nøyaktig vinkel fra sentrum til skuddet, i tillegg til avstanden, så kunne jeg ha regnet meg frem til skuddenes posisjon og dermed deres innbyrdes avstand. Tungvint,men det hadde latt seg gjøre.

 

Er det noen som har mer peiling på elektroniske skiver enn meg, så setter jeg pris på innspill.

Link to comment
Share on other sites

Rett over "Meny 1" ser du Senter-Senter målingen Malle

DSC01355.jpg

 

DSC01354.jpg

 

Problemet med å få gode samlinger på slike skiver, syns jeg, er at man ikke har noe bra siktepunkt...bare en stooor svart runding.

Papp er mye bedre på den måten at man kan f.eks sette på noen klistrelapper og er mye lettere å skyte bra på, hvertfall med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å få gode samlinger på slike skiver, syns jeg, er at man ikke har noe bra siktepunkt...bare en stooor svart runding.

 

Enig der. Vanskelig å "dele" opp skive i fire like deler for å finne siktepunktet. Men skal sies at jeg bruker elektronikken til innskyting.

Savner en hvit prikk/markering i skivene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...