Jump to content

Krympe med LEE diesett


H. Nilsen

Recommended Posts

Jeg ladet noe 44mag her om dagen, og alt går veldig fint, helt til det punktet hvor jeg skal krympe hylsene. Jeg finner ikke krympen i diene mine - er det noen som kan gi meg noen pekere på hvordan dette henger i hop? :oops:

Den finnes i kuleisetter-dien. Den må justeres riktig, selvfølgelig. tenker du på LEE Factory Crimp, er dette en helt separat greie du bruker etter å ha satt i kula. var det denne du tenkte på? I såfall pleier den ikke å følge med LEE-settene - den må kjøpes separat.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Morten. Jeg har justert kuleisetterdien etter hvor langt ned jeg ønsker kulen - hvilke andre justeringsmuligheter har jeg? Kanskje flytte dien lenger opp og ned, og justere i setteren deretter? Jeg skal se hva jeg får til. Evt. får jeg kjøpe en separat krympedie. Jeg er ikke spesielt imponert over LEE sine diesett, har to av dem. Synes de er vanskelige å betjene mtp. at en må ha to nøkler for å feste bl.a. hetteutstøteren. RCBS sin måte er jo brillefin med vanlig mutter som teites.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Morten. Jeg har justert kuleisetterdien etter hvor langt ned jeg ønsker kulen - hvilke andre justeringsmuligheter har jeg? Kanskje flytte dien lenger opp og ned, og justere i setteren deretter?

 

Bingo, nå begynner du å forstå :-)

 

Metoden er som følger: Først skrur du isetterskruen helt ned, og justerer settdybden med å skru hele dien nedover. Deretter skrur du isetteren godt ut og skrur dien ned til du får riktig krymp. Så strammer du låseringen i denne posisjonen (bruk patronen som mothold) og til slutt skrur du isetteren ned mot kula.

 

 

Synes de er vanskelige å betjene mtp. at en må ha to nøkler for å feste bl.a. hetteutstøteren.

 

Utstøteren skal man normalt ikke måtte løsne på. Dessuten er det en fordel med Lees løsning, hvis det blir for stor kraft på utstøteren sklir den bare ut fremfor å knekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...