Jump to content

Import av kuler


Humbo

Recommended Posts

Hei,

eg har nokre riflekuler som ligg og ventar i tollen. Eg var ikkje klar over at det var restriksjonar på å innføre kuler til landet, så spørsmåla mine er: Kva papir må eg få i orden? Og kvar får eg desse? Tar det evt. lang tid å få desse papira?

 

På Førehand takk!

Link to comment
Share on other sites

Bare å ringe tollen å spørre,ellers vil du få brev av de om det :)

 

Har tidlegare fått brev kjapt om det var noko meir dokumentasjon som måtte leggast føre, men no har kulene lagt i tollen fleire dagar enn normalt. Mogleg dei berre er litt treige av seg for tida.

Link to comment
Share on other sites

Om du leser våpenloven vil du i §3 se at som ammunisjon regnes komplett patron, prosjektil for utskyting og hylse med tennsats montert. For å innføre ammunisjon eller andre regitreringspliktige varer skal det utstedes en importsøknad fra ditt lokale politidistrikt. Der må du oppgi navn adresse, våpenkort nummer. Antall prosjektiler, samt hvilket kaliber og fabrikat/type det er. Du må legge fram dokumentasjon på dette. Faktura hjelper fælt. Betingelsen for å få import tillatesle er at du tilfredstiller kravene for å få det inn i landet som i ditt tilfelle betyr at du må ha våpenkort på våpen i kaliber du kan bruke kulene i

 

Du vil deretter alt etter hvor fort de jobber få en importtillatelse mot et gebyr av 2% av faktura verdi minimum 125,-som du må fremlegge for speditør elelr tollvesen om du gjør det selv. Deretter kan du få ut varene fra fortolling

Link to comment
Share on other sites

Dette er henta frå tollvesenet sine sider: "For å innføre en del våpen, våpendeler og voldsprodukter trenger du tillatelse fra politiet eller lensmannen i distriktet du er bosatt i. Tillatelsen kreves ved all ordinær innførsel eller utførsel."

 

Dette betyr då altså at godkjenninga kan kome frå den lokale høvdingen her, og ikkje naudsynt gjennom våpenkontoret i regionen? Har ein mistanke om at det kan ta tid om det må sendast vidare til behandling hjå våpenkontoret. Eg skal ta meg ei lita ringerunde i morgon og få avklara situasjonen. Jaggu noko til oppstyr berre for nokre blyklattar.

Link to comment
Share on other sites

Men det spørs om det er noe og tjene på og ta inn kuler selv.Skyter selv 6br og der har da både prisen økt mye og tilgang er også et problem. Gla jeg har fått i vegen 260 n nå. Men hvis det er bare og ta kontakt med våpenkontoret og få dem til og sende papirer, så kunne det være fristene og ta inn et stort parti 6mm kuler. Scenar 90gr koster 2.40kr på landrød trur jeg nå. prata med trond i dag og bestilte noe fra han, han sa at prisene gikk bare opp på stort sett alt,og at det var mye som var vanskelig og skaffe nå. Men hvis det ikke er en grei sum og spare på og ta inn så handler jeg heller det jeg trenger av hjemmeladning-landrød-jaktpartner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...