Jump to content

Tips til trivelig lag - "jaktfelt" med salongrifle


ko-stens

Recommended Posts

Fikset et utdrikningslag i helga. Brudgommen er ivrig jeger og er glad i å skyte. Syntes jeg manglet en aktivitet og tenkte plutselig på salongrifla med lyddemper. Skrev ut blinker fra nettet, tapet på papp bak og spikret opp inniblant trær på ulik avstand. Vi ble få deltakere, bare 4, så jeg laget til en blink til hver deltaker på hver "standplass".

 

Vi skjøt først inn på ca 50 meter før vi "drepte" ei kråke i full størrelse på samme avstand. Deretter gikk det slag i slag med alt fra småfugl til ekorn, og Hitler og Bin Laden fikk svi de og! :twisted:

 

Beregnet poengene slik at det beste skuddet vant runden. 4 poeng til vinner, deretter 3, 2 og 1.

 

Vi avsluttet med 5 skudd hver på halvfigur på rådyr i naturlig størrelse på 75 meter. Satte ring rundt beste skuddet (hadde bare èn slik skive).

 

Utfordringen i det hele var først å finne blinkene i skogen (klarte jaggu å glemme hvor jeg hadde satt opp den ene sjøl... Men en av de andre fant den gitt! Nesten pinlig...), deretter finne riktig skytestilling, samt treffe best mulig. På det lengste holdet måtte vi også forlegge siktepunktet ganske høyt i forhold til de på 30 meter.

 

Det ble utrolig jevnt, men en vinner ble kåret, og han fikk ei vinflaske for strevet. Fikk da god skryt for opplegget, så om noen her lurer på hva de skal finne på for slags aktivitet for jaktglade brudgommer, så er da det her et lite tips! :)

 

Men obs. Det egner seg kun for luftgevær eller lyddempet salongrifle om man er i nærheten av folk, for vi skjøt vekk over 200 skudd på et par timer! Litt kjett for naboen å høre 200 smell fra en 30-06 eller noe slik... Selvsagt må en også sørge for sikker bakgrunn! By the way, nevner for ordens skyld at vi var edrue under aktiviteten, og alt foregikk på privat område i skogen!

 

Liten egen off-topic: Det var under denne aktiviteten jeg fant ut hvor elendig JahtiJakt-siktet er... Så til slutt ikke annet enn tåke og grå masse. Sjekk feks denne tråden: "Kikkertsikte til .22 for bruk til småsmåvilt?" Den var det jeg som startet... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tidlegare hadde vi restriksjonar på ei lokal skytebane her der vi har ei lita "jaktfeltløype". Vi fekk ikkje skyte med grovt før 1.juli... :shock:

Då trena vi mykje på jaktfeltløypa med salon. Herlig trening. 4 hold, frå 30 til 150m. Måtte jammen vite korleis ein skulle holde på det lengste ja :D I alle fall viss der var vind i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...