Jump to content

Hvordan brukers kruttvekta?


jegeren

Recommended Posts

Her kommer et dumt spørsmål :D

Jeg skal begyne å lade og har kjøpt meg utstyret jeg trenger, og rcbs kruttvekt.

Men vist jeg skal veie feks. 6 grains hva gjør jeg.

Jeg har funnet ut at mellom o - 5 grains så skal den stå på 0 på den V skala og 5 på den til H. stemmer det vel?

Men vist jeg flytter til 1 på den V skala er det 1 grains ?

vist dette stemmer skal den til H stå på 5 for å få 6 grains da?

håper noen kan gi meg et svar på dette.

5-0-2 scale

Neste gang blir det digital vekt :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den til venstre for balansepunktet 10grain for hver delestrek

den til høyre 1 grain for hver og den lengst til høyre er 0,1 grain pr delestrek

 

Eks 12,7 grain første på 10 neste på 2 og den lengst til høyre på 7

 

eks 6,8 grain første på 0 neste på 6 og den lengst til høyre på 8

Link to comment
Share on other sites

Den til venstre for balansepunktet 10grain for hver delestrek

den til høyre 1 grain for hver og den lengst til høyre er 0,1 grain pr delestrek

 

Eks 12,7 grain første på 10 neste på 2 og den lengst til høyre på 7

 

Kan ikke se at den ha mer en 2 lodd

Visn jeg ska veie mellom 5 og 10 gn hvordan setter jeg den da?

 

vekta har 5-0-2 scala, det sier ikke meg noe hehe

 

fant en link til vekta her

http://www.rcbs.com/downloads/instructi ... ctions.pdf

 

Jeg skal lade 38spesial med N-330 krutt og 158gn kule og i følgaladeboka er det anbefalt 5,5 -6,0 gn krutt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skalaen til venstre er delt inn i 5 grs per hakk, og den til høyre 0,1 grs per hakk.

 

Så skal du veie opp 13 grs setter du den til venstre på hakk nr 2 og den til høyre på tallet 3.

 

Og husk for all del å nullstille vekta før du setter i gang.

 

Jeg tror jeg ville anbefalt deg å bli skikkelig kjent med vekta før du setter i gang å lade, for her lukter jeg katastrofepotensiale.....

Link to comment
Share on other sites

Skalaen til venstre er delt inn i 5 grs per hakk, og den til høyre 0,1 grs per hakk.

 

Så skal du veie opp 13 grs setter du den til venstre på hakk nr 2 og den til høyre på tallet 3.

 

Og husk for all del å nullstille vekta før du setter i gang.

 

Jeg tror jeg ville anbefalt deg å bli skikkelig kjent med vekta før du setter i gang å lade, for her lukter jeg katastrofepotensiale.....

 

ok men jeg er ennå så dum :) så jeg ikke skjønner hvor dan jeg skal veie mellom 5 og 10 gn :!:

Link to comment
Share on other sites

Da setter du loddet til venstre på null og det til høyre på fem hele grains. Forutsatt at den til venstre er delt inn i en skala på fem og fem grains (5-10-15-osv) og den til høyre er delt inn i 1/10-dels grain med merker for hvert hele grain.

Link to comment
Share on other sites

Hei jegeren

 

 

jegeren skrev:

ok men jeg er ennå så dum :) så jeg ikke skjønner hvor dan jeg skal veie mellom 5 og 10 gn :!

 

 

Du setter den til Venstre på 5 grain og tar de resterende grain du skal ha opp til 10 grain på den til Høyre.

Skalaen er delt opp i 5 og 5 grain pr.hakk på den til Venstre og 0,1 grain på den til Høyre.

 

Still vekta på 0 på begge skalaer og nullstill med det justerbare beinet lengst til venstre på vekta før du begynner og lade.

Etter nullstilling skal den stå i vater med skalaen.

 

Lykke til.

 

MVH

 

jan-tore

Link to comment
Share on other sites

ok men jeg er ennå så dum :) så jeg ikke skjønner hvor dan jeg skal veie mellom 5 og 10 gn :!:

:?::?::?:

Med fare for å virke frekk nå; har du i det hele tatt kikket på vekta? Og prøvd å forstå inndelingen? Første tallet på skalaen til venstre er 50, og du må forbi 9 hakk for å komme dit. Tallet 50 står altså på tiende hakket, og 50 delt på 10 er 5. Altså 5 grs per hakk.

 

På høyre side er det akkurat det samme, bare ett og ett grain delt opp i tideler.

 

Skal du veie 7 grs setter du den til venstre på første hakket (som ta er 5 grs) og den til høyre på tallet 2 (som er to grs).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...