Jump to content

Nytt sikte til langholdskyting og revejakt?


Berglid

Recommended Posts

Har hatt eit zeiss sikte som nemnt i signaturen min. Sidan det var ødelagt under eit uhell i jakta får eg igjen en del penger på dette.

 

Må derfor kjøpe meg nytt sikte. Dette kjem til og bli brukt til langholdskyting og skumringsjakt, då mest på rev. Etterkvart skal eg bygge ny langholdsrifle og då blir dette siktet kun til langholdskyting/ stasjoner jakt.

 

Prisklasse helst ikkje over 25 lapper.

Metriske klikk

 

Kva anbefaler dokke?

 

Har sett litt på:

Zeiss 6-24x72

Smith&Bender 5-25x56

Nightforce NXS 5.5-22x56

 

Har og kikka eindel på Hensholdt også, men sidan det er FL linser og lotutec coating på zeiss frister zeissen meir. Men Hensoldt har jo bedre justeringstårn samt cm klikk.

 

Kom med tips og erfaringer folkens.

Link to comment
Share on other sites

Har du først satt av så mye penger til kikkert så kan du like gjerne bruke opp budsjettet :)

 

Driver å leter etter nytt sikte selv til samme formål. Vurderte Zeiss Conquest, men etter å ha sett på klarheten på lengre avstander så har jeg insett at det ikke duger.

Selv har jeg bestemt meg for NightForce. Nightforce NXS 5.5-22x56 er mye optikk for penga. Velger du konkurranse utgaven med fokus i front så får du sikte til 12000. Jaktfall.no har disse siktene til gode priser.

 

Du kan selvfølgelig sikkert spare litt på å importere, men det er greit å handle fra norsk forhandler med tanke på reklamasjon og garanti. Dessuten så har du jo 14 dager angrerett om det ikke lever opp til forventningene. Husk bare å monter sikte med en liten tøybit mellom så du ikke riper det opp, slik at du kan sende det tilbake i ny stand.

 

Nightforce NXS 5.5-22x56 får du med 1cm justering på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

De forskjellige fabrikantene leverer alle bra saker - tester viser vel at Nigthforce er litt gulere i optikken - og Zeiss er vel kjent for best optikk... Justeringstårnene på S&B er ekstremt solide og du har vel mest justeringsområde på denne modellen du nevner. Jeg ville vurdert hvilket retikkel jeg har mest lyst på også! De forskjellige fabrikantene leverer litt forskjellige retikler - valget mitt falt på en S&B PM2 5-25x56 med P4F retikkel. Samme kikkerten viste seg senere å bli valgt til det britiske forsvarets langholdsrifle i 338LM så det borger for kvalitet. Jeg liker denne kikkerten veldig godt. På en langholdsrifle syns iallefall jeg at cm klikk er et must... heller det en lotutec...

Link to comment
Share on other sites

Det heller litt mot Smith&Bender siktet, då eg føler eg bør kjøpe ett sikte gjennom forhandleren sidan dei ordna så bra opp med det ødelagte siktet.

 

Kva retikkel til Smith&Bender anbefaler dokke? Litt usikker på om eg vil ha retikkel i 1 eller 2 plan. Kva bruker dokke som har dette siktet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...