Jump to content

beste jakt tid i sør Afrika


brutus-75SS

Recommended Posts

Skal til sør Afrika neste år å tenkte på eastern cape. Har aldri vør i afrika før å vi hadde tenkt å reise midt på sommaren. men så får vi høre det av nokon att det er tll ingen nytte å reise ned da. Dei kunne ikkje begrunne på en god måte. Så det eg lure på er om det er tider man må styre unna å i så fall kvifor det? Får så dårli følelse når en får vite att en gjer noko kjempe dumt.

Link to comment
Share on other sites

jeg foretrekker august til oktober (den tørre årstiden) eller februar til mars(den grønne årstiden) nov desember er det regntid og sommeren kan være rimelig varm i limpopo .Men skulle ikke være noen grunn til å ikke dra om sommeren! :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Får så dårli følelse når en får vite att en gjer noko kjempe dumt."

 

Tror ikke at du vil gjøre det!

EC i juni-august vil være en bra tid - for den som ikke liker å stå i norske lakseelver :D.

Behagelig dagtemperatur vil det være - og like mange dyr som i andre måneder i året :D

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hvor i Eastern Cape du skal jakte. Hvis området ligger høyt 1000 moh eller høyere vil jeg ikke anbefale å reise i Juni/juli. Nattefrost og kalde dager er ikke uvanlig. Jeg har selv vært i området på denne tiden en gang og kommer ikke til å gjøre det igjen. Personlig så liker jeg Mars/April best, det KAN bli varmt, men er ikke det en av grunnene til å reise til afrika? Et annet poeng er å benytte en tid på året hvor det er lite å ingen annen jakt aktivitet her hjemme.

Veldig mange av antilopene er i full brunst på denne tiden og aktive store deler av dagen. Har også prøvd høsten, en da mister jeg en del av jakta her hjemme. Har også opplevd at PH'er og trackere virker litt slitne etter en lang sesong.

Men, smaken er som baken -- delt

God tur når du måtte bestemme deg for å reise, er sikker på at du får en flott opplevelse !

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar men e tar ikkje tempen så høgtideli på nokon måte. Veit ikkje heilt kor høgt det ligger den plassen vi har planer om. for meg er det jo det att tida passer bra med min ferie her heime. Trekker dyra ut av ommrådet, så det blir vanskeli å jakte på dei da når det blir kaldt?

 

E vill dit å jakte mykje å få mange skudd sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Neida, dyrene er der fortsatt. Jeg har hatt god uttelling i juni/juli. Det som KAN bli et problem er at vortesvin ikke liker kaldt vær og han holde seg i hullene sine store deler av dagen, men de må jo ha mat !

Kudu kan være vanskelig da oksene holder seg for seg selv på denne tiden. På vårparten holder de seg sammen med kuene og er enklere å jakte.

 

Du vil uansett få jaktet mye og få så mange skuddsjanser som reisebudsjettet tillater. :D:P:!::!:

 

Hvis du har behov for tips ang. preparant og transport av trofeer som ikke koster skjorta så er det bare å sende en PM

Link to comment
Share on other sites

Kudu kan være vanskelig da oksene holder seg for seg selv på denne tiden :wink: det er jo da det er enkelt å jakte kudu når de går i ungkars flokkene og det er lettere å finne ett godt trofe :mrgreen: når de har hundyr og kalver med så er det også flere øyne som ser og sjangsen for å bli sett-hørt er mye større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...