Jump to content

Erfaring med Lee Hardness kit


Wadcutter

Recommended Posts

Men det er ikke lett å holde rolig for en eksakt avlesning :lol:

 

Har målt endel kuler fra Klarry H. og mine målte verdier samsvarer ikke i det hele tatt med hva han oppgir :roll:

Om det er LEE måleren eller hans verdier som er de rette aner jeg ikke,

- men om jeg lager en bly-blanding som er lik Lymann`s nr2, får jeg samme verdier som den skal måle.

 

Vet ikke helt hva jeg skal tro om dette . . .

Link to comment
Share on other sites

Avlesingen kan være litt fiklete, løsningen er å feste lupen på et stativ så det står støtt.

 

Nå kan ikke jeg uttale meg om kulene til Hr. Haglund, men om måleren stemmer med en nøyaktig tilmålt legering så ville jeg nok stolt mer på den enn oppgitte tall fra en kulestøper.

Link to comment
Share on other sites

Lee har kanskje ikkje den raskeste testaren på marknaden, men den gjev gode og jamne resultat så det er ingen grunn til å ikkje stole på den. Skal du ha den beste av dei tilgjengelige kommersielle testarane til ein fornuftig pris (SAECO, LBT, Lee og Cabine Tree), ville eg utan tvil gått for Cabine Tree sin. Utruleg kjapp og enkel å bruke, og gjev meget jamne resultat. Men den kostar noko meir enn Lee sitt kit.

Link to comment
Share on other sites

En fordel med Lees måler er at den faktisk måler hardhet direkte i Brinell, noe de andre ikke gjør. Det er godt mulig at de gir korrekt resultat i praksis, men faktum er likevel at Lee er den eneste som har fulgt metoden for Brinell.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar!

 

Problemet var at det blyet litt mye i løpet. Trodde det var blyet som var for blødt, men det viste seg at jeg har crimpet for hardt. Uten crimp ble problemet borte.

Må vel ha en slik Hardness tester uansett...bare for vitenskapen sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

En fordel med Lees måler er at den faktisk måler hardhet direkte i Brinell, noe de andre ikke gjør. Det er godt mulig at de gir korrekt resultat i praksis, men faktum er likevel at Lee er den eneste som har fulgt metoden for Brinell.

 

LBT sin målar óg direkte i Brinell. Eg vil heller ha eit nøyaktig måleinstrument enn at det på død og liv har output direkte i BHN. Med CB sin tar det meg ikkje meir enn 10 sekund å gjere ei måling, som er ein stor fordel.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at den oppgir tallene direkte i Brinell, men den måler strengt tatt ikke det. Alle målinger må følge en standard, og for Brinell er den at man presser en kule med en gitt diameter mot emnet med en gitt kraft. Så måles diameteren på fordypningen som brukes til å beregne hardhet.

 

Jeg sier ikke at metoden til LBT eller de andre er dårligere, jeg har aldri brukt noen av de. Men i utgangspunktet føler jeg meg mer komfortabel med en måler som faktisk måler på korrekt måte, og det er det bare Lee som gjør. Det kan hende at jeg er litt sær på det punktet, men målinger er en del av faget mitt og det setter sine spor 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at den oppgir tallene direkte i Brinell, men den måler strengt tatt ikke det. Alle målinger må følge en standard, og for Brinell er den at man presser en kule med en gitt diameter mot emnet med en gitt kraft. Så måles diameteren på fordypningen som brukes til å beregne hardhet.

 

Slik som eg ser det, så er det slik Cabin Tree fungerar. Kula blir pressa mot eit spisst emne, som gir utslag på eit nøyaktig måleinstrument utifrå kor djupt avtrykket blir med eit trykk som er konstant frå måling til måling. Skilnaden er at ein har eit instrument som gir denne avlesninga direkte, istaden for å bruke eit mikroskop. For alle som vurderar innkjøp av ein hardleiksmålar, anbefalar eg å lese denne testen: http://www.lasc.us/Shay-BHN-Tester-Experiment.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...