Jump to content

Avreven hylsehals! Erfaringer?


THS

Recommended Posts

Kjøpte nye Lapua hylser til min .308win som jeg nå har skutt 4 ganger, og necksizet de 3 siste gangene. Før siste omlading freste jeg hylsene til 51mm da jeg hadde flere hylser rundt 51.2mm.

 

Under dagens skyting ble hylsehalsen igjen i kammeret på 1 av skuddene :shock:

IMG_1822.jpg

 

Hva kan være årsaken til dette?

 

Hvor mange omladninger har dere erfaringsmessig med Lapua hylser til .308win og necksizing?

 

Kan det være at denne hylsen av en aller annen grunn har blitt frest litt for mye og at den derfor har strekt seg for mye etter avfyring? Feil med necksizeren? Er dette vanlig med Lapua hylser? Bør jeg skrote alle hylsene i denne batchen?

 

 

Mange spørsmål her, men jeg har ikke opplevd dette tidligere og har gjerne brukt hylsene mine (Norma)både 8 & 9 ganger uten problemer...

Link to comment
Share on other sites

Lapua hylser er noe av det beste du kan få.Jeg har brukt lapua i flere år uten problemer.Behandler du hylsene rett,så varer de like lenge som norma,hvis ikke lenger.Hva som er årsaken til hylsehalsen din vet jeg ikke,men tipper instilling av sizeren kan være feil.Dette er ikke vanlig for lapua hylser. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Redding necksizer.

 

Hvordan kan jeg stille inn denne feil egentlig? Skrudde den i pressen til den møtte hylseholderen og deretter 1 omdreining opp fra denne, slik at jeg har en liten mm klaring mellom hylseholder og necksizeren.

Link to comment
Share on other sites

Satt akurat å leste Tron´s ladeguide og begynnte å tenke på dette med patronspill. Mulig at jeg med en standard innstilling av dien rett og slett presser hylsen for mye slik at de må strekke seg unødvendig mye ved avfyring. Ikke umulig at jeg vil få en annen innstilling på necksizeren når hylsen er bedre tilpasset mitt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Redding necksizer.

 

Hvordan kan jeg stille inn denne feil egentlig? Skrudde den i pressen til den møtte hylseholderen og deretter 1 omdreining opp fra denne, slik at jeg har en liten mm klaring mellom hylseholder og necksizeren.

Still inn necksizeren slik at du berre pressar ca 3/4 av halsen. Om det hjelper på problemet med avvrivne halsar er umogeleg å seie, men det kan tenkjast at du pressar halsen ein tanke "ned" i skuldra når du pressar halsen i full lengde. La det bli igjen eit synleg upressa stykke av halsen, så unngår du å presse for mykje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...