Jump to content

trøbbel med bonansa kruttmål


bingo

Recommended Posts

Hei har nettopp begynt å lade og har kjøpt et bonansa kruttmål. Problemet består i at når jeg skal føre armen opp igjen så henger den seg opp på midten omtrent, og da må jeg bruke krefter for å få den opp. dette skjer bare når det er krutt i målet. hvis jeg fører armen kjapt ned og opp igjen så går det noe bedre. Når kruttmålet er tomt så går det glatt. Er det noe jeg gjør galt eller bør jeg bytte det?

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

dette skjer bare når det er krutt i målet. hvis jeg fører armen kjapt ned og opp igjen så går det noe bedre.

 

Du har nok svaret selv. Dette skjer gjerne med litt grove kruttsorter som f.eks N-160. Det er kruttkorn som legger seg imellom og blir klipt av kruttmålet når du tar i litt. Før armen ned og opp igjen med en bestemt og litt kraftig bevegelse så blir det nok bra. Skal ikke være nødvendig å bytte dette kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

:idea: OBS!

 

Mitt RCBS-kruttmål har samme tendensen til å "låse" pga. kruttkorn som legger seg innimellom. Hvis jeg gjør et nytt forsøk på å kaste akkurat den ladningen, pleier målet å overdosere litt. Overdoseringen pleier å ligge mellom 0.2 og drøyt 0.5 grains. Jeg har en teori om at kruttet pakker litt tettere i målet når dette skjer.

 

Hvis du lader slappe ladninger til trening har dette sikkert ikke noe å si, men hvis du er nær max kan dette være nok til at du kryper ørlite over streken :? Jeg for min del tømmer alltid ladningen tilbake i målet hvis armen låser på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Hei Larson, det er nettopp n-160 jeg har brukt. Får vel kjøpe noe mer finkornet kruttype neste gang da. Takk for svaret.

 

Bingo

 

Hei.

 

Eg har brukt Bonansa kruttmål med N-160 til noen tusen skudd og ja det klipper krutt ganske offte,men når man får trent inn

rette bevegelsen så er det ikke noe problem, eg føler at det er av god kvalitet.

Eg har nå testet Norma N-11 til 8gr scenar i 6.5 x 55,, Norma N-11 flyter utroligt fint. men det er eit skummelt krutt, får overtrykk meget fort om man har i bare litt for mye krutt.. NC96m eller N-150 er eit bedre valg ,, Den lotten eg har i Norma 11 er rask .. 38.5grs er det som skal til. eg veit ikke hva kaliber du har men N-160 er eit meget bra krutt til 6.5 x 55 med 9gr kule.. og mange bruker det til 8gr og med godt resultat men litt mer sot på halsen.. men meget god presisjon.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Gjør det samme som Sako. litt grøvre krutt som 160 og n-4 syntes jeg kutter kruttet nokså ofte. Og jeg får stort sett for mye i hver ladning etter "delingen" også. derfor tar det litt tid å lade med grovt krutt. må kaste endel ladninger. Prøvde nå nc96m og det fløyt mye bedre. Er spent på presisjonen. skal teste til uka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...