Jump to content

The Black Grouse


Hannibal Lektor

Recommended Posts

I går var jeg innom godtebutikken en tur, og på vei forbi nyhetshylla registrerte jeg i øyekroken at det stod en kartong med en whiskyflaske i, med noe med "Grouse" trykket på utsiden. Jeg fortsatte forbi i god fart - fordi The Famous Grouse er en temmelig uinteressant drikk, men så slo det inn at dette var noe annet; kartoingen var svart, og Grouse'n var ikke Famous men "Black". Det var altså en ny(?) whisky av merket "The Black Grouse" - jeg har i alle fall ikke vært borti den før.

 

I noen situasjoner er jeg lett påvirkelig, så ett eks. ble med hjem for testing. Dette er altså en blended (det drikker jeg ellers sjelden), der man har blandet The Famous Grouse med Islay malt. Og resultatet var faktisk slett ikke til å rynke på nesen av. Det liknet egentlig mer på en rund maltwhisky enn på en blended, etter mine begreper, og vel verdt å prøve. Og imagefaktoren er jo ikke ubetydelig her, med det navnet og en flott orrhane preget på boksen :D

 

Edit: Og prisen gjør at den er et aktuelt alternativ til enda finere dråper...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går var jeg innom godtebutikken en tur, og på vei forbi nyhetshylla registrerte jeg i øyekroken at det stod en kartong med en whiskyflaske i, med noe med "Grouse" trykket på utsiden. Jeg fortsatte forbi i god fart - fordi The Famous Grouse er en temmelig uinteressant drikk, men så slo det inn at dette var noe annet; kartoingen var svart, og Grouse'n var ikke Famous men "Black". Det var altså en ny(?) whisky av merket "The Black Grouse" - jeg har i alle fall ikke vært borti den før.

 

I noen situasjoner er jeg lett påvirkelig, så ett eks. ble med hjem for testing. Dette er altså en blended (det drikker jeg ellers sjelden), der man har blandet The Famous Grouse med Islay malt. Og resultatet var faktisk slett ikke til å rynke på nesen av. Det liknet egentlig mer på en rund maltwhisky enn på en blended, etter mine begreper, og vel verdt å prøve. Og imagefaktoren er jo ikke ubetydelig her, med det navnet og en flott orrhane preget på boksen :D

 

Snobb :D:!::D:D Du hadde nok ryki på en blindtest,du,som de fleste andre, tenker jeg. Men joda, flaska er fin den, og jeg har en sånn stående i hylla på hytta, der jeg jakter...ja nettopp, orrfugl. Den er tom.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Snobb :D:!::D:D Du hadde nok ryki på en blindtest,du,som de fleste andre, tenker jeg.

 

Du kunne jo la meg få beholde illusjonene... :wink: Men du har helt sikkert rett... En av de første tankene jeg fikk da jeg smakte på den, var at jeg ikke ville kunne avgjøre om dette var en rund single malt eller en blended i en blindtest...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er mye rart innen whiskey.

Personlig nyter jeg KUN en type . The Glenlivet .. pure single malt.

Og joda .. jeg ville kunne plukke den ut i en blindtest for det er den rundeste fineste smaken man får på en god whiskey.

Kjerringa skulle kjøpe til meg en gang og tenkte at det betydde ikke en dritt om det het Glenlivet eller Glenfiddish.. men det gjør det absolutt og den flaska ble stående jævlig lenge før den ble tom.. tømt av andre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye rart innen whiskey.

Personlig nyter jeg KUN en type . The Glenlivet .. pure single malt.

Og joda .. jeg ville kunne plukke den ut i en blindtest for det er den rundeste fineste smaken man får på en god whiskey.

Kjerringa skulle kjøpe til meg en gang og tenkte at det betydde ikke en dritt om det het Glenlivet eller Glenfiddish.. men det gjør det absolutt og den flaska ble stående jævlig lenge før den ble tom.. tømt av andre enn meg.

 

Ok, hvis du tør :lol: kom hjem til meg, så skal du få teste 10 forskjellige typer, og du skal få si meg hva de er :lol: Glenlivet og Glenfiddich skal være blant dem :wink:

Nei, la oss bar innrømme at vi alle er litt fascinert av fine flasker, med dekorative etiketter med "romantisk" tekst. Jeg er det i hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvis du tør :lol: kom hjem til meg, så skal du få teste 10 forskjellige typer, og du skal få si meg hva de er :lol: Glenlivet og Glenfiddich skal være blant dem :wink:

Nei, la oss bar innrømme at vi alle er litt fascinert av fine flasker, med dekorative etiketter med "romantisk" tekst. Jeg er det i hvertfall :wink:

Nei kjære deg .. jeg kan helt sikkert ikke si hva de 10 sortene er men jeg er ganske sikker på at jeg skulle klare å plukke ut den ene. Siden det er den eneste jeg har smakt noensinne som jeg faktisk likte smaken på.

Det hører vel med til historien at den nevnte flaska ble kjøpt etter en uttalelse jeg kom med når jeg pusset opp hus.

Etter å ha isolert hele huset , skiftet vinduer , panel og gulv i hele første etasje og når jeg da sto å satte kjøkkenet sammen sa jeg til kjerringa. Når kjøkkenet er ferdig stikker jeg på polet og kjøper en flaske whiskey og drikker meg pisse sørpe møkka full.

Når kjøkkenet var ferdig så kom hun med flaska .. Vi brukte to år på å tømme den så så jævlig hard er jeg ikke på kandisen selv om jeg godt setter pris på en liten hivert en gang i blandt.

Men i og med at det blir så lite så skjelden så skal det være skikkelig førsteklasses når det først blir noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...