Jump to content

I fryseren


beech5

Recommended Posts

Greetings...

 

Kjapt spm, hvor lenge kan ei rype ligge i fryseren, jeg skaut et par i høst, og egentlig aldri fått tid til å tilberede de, hvor lenge kan de ligge i fryseren.

De er ikke ribbet og ble lagt i fryseren etter 40 døgngraders henging, og ja, vismutten er fremdeles i skrotten

Link to comment
Share on other sites

Ryper og skogsfugl tåler svært godt å ligge i fryseren, da kjøttet er magert og inmaten faktisk virker konserverende. "Rypeprofessor" Johan B. Steen skriver i en av bøkene sine at han har spist ryper om har ligget i fryseren i atten år. Smaken var ikke forringet, men kjøttet var litt tørrere.

Link to comment
Share on other sites

angåendes frysevarer og holdbarhet. Aldri farligt å spise fryste varer egentligt uansett alder nesten, kun smak som foringes.

 

Men ved å senke temperaturen ned til f.eks -25*C kan du ca doble tiden før du får en foringing av smak.

Senk temperaturen enda mer og forleng tiden enda lenger.(koster jo litt mer da)

 

Skru frysern på laves mulig temperatur et døgn før kjøttet/rypa kastes oppi for å sørge for en rask og god innfrysning og du vinner enda litt tid.

 

Selv har eg en fryseboks som står på -27*C for å holde den gode smaken lengst muligt. Fryseskapet på kjøkkenet står på -20*C, fordi der e det stor traffik på varene. Det er jo der varer kjøpt i butikk også havner og de har så dårligt utgangspunkt når eg får de at det er ikke værd å spandere noe mer på de.

 

Og, etter feitere mat etter kortere tid før smaken foringes.

 

Det samme gjelder hermetik på mange måter. så godt som aldri farligt å spise, men kan ha forandret farge, konsistens og smak. Spesielt frukt og grønnsaker. Men ikke farligt å spise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...