Jump to content

Hjemmesnekret skytestøtte.


LeifR

Recommended Posts

Jeg ser det er en tråd om "Prosjekt skytestøtte", men dette var så profft at jeg tør ikke blande meg inn der. For oss som ikke har mulighet til å legge i veg med proffe saker, går det an å lage noe enklere. Nåja, benkeskytterne som skal treffe hull i hull vil nok ikke bli fornøyd med denne. Men til mer alminnelig innskyting og ammotesting er den kanskje akseptabel.(?) Jeg har hittil bare prøvet den med salong, men det føltes ganske greit. jeg vet ikke hvordan den funker med våpen med mer rekyl.

Bildet viser det meste. Støttene står på en gjenget trepinne (19mm), samme som det justerbare fjerde beinet. Høyda reguleres med å skru på den runde skiva, som også er gjenget. Den lykkelige eier av et par metallrør ville nok ha byttet ut forlengerne av tre.

 

Så spørs det om disse bildegreiene funker, da! I noen forum er "ett trykk nok", andre steder virker det litt mer kronglete.

Den som mener å dra kjensel på en gammel traver av en Toz, har gjettet riktig.

 

25jxrhv.jpg

 

Hilsen LeifR.

Link to comment
Share on other sites

He, he, den der var fin den der. Som du seier, så er den nok litt ustabil med tanke på BR, men jøsses den burde funka greitt ellers. Personlig så ville eg har brukt litt hardere tresorter, har vært inne på tanken sjølv å lage dette. Eg har både eik, bøk, ask og bjørk liggende i større og mindre biter.

Ein annen ting eg har tenkt på er 30mm MDF plater, og lakkere dei, og lage understellet av, men det blir ikkje så fint å sjå på.

 

Synst prosjektet ditt var godt tenkt og laga. :)

Link to comment
Share on other sites

Rundstokk og holdere til disse er av bjørk. Kryssfineren er ganske tykk og solid. Jeg vet ikke om det er stort mer å hente på å bruke andre tresorter. Hardere tre blir vanskelig å kjøre i rundpinnehøvelen. Men metallrør hadde nok ikke vært så dumt.

LeifR

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...