Jump to content

Blaser R93 i .375 H&H


Lawman

Recommended Posts

Jeg skal ha en .375 H&H til utenlandsjakt og heller etterhvert mot en Blaser R93 Professional. Den skal ha god funksjonering og presisjon, fås i links og er veldig hendig å reise med (kofferten måler 78 cm).

 

Men jeg er i så fall usikkert på hvordan den bør "konfigureres". Børsa med std 17 mm pipe virker mistenkelig lett og vil vel sparke ganske heftig? Eller rekylen håndterbar som den er?

 

Bør jeg eventuelt velge 2,5 cm kolblekappe, tyngre pipe (19 el. 22 mm), kickstop og/eller lyddemper? Magnaporting er jeg frarådet ... Er det ev. annet å huske på?

 

Takknemlig for hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en pipe i 375 H&H i en R93 med trestokk. I denne stokken er det kickstop og 2,5 cm kolbekappe. Denne hadde relativt kraftig rekyl. Om det var pga lett pipe eller stokken med svinerygg eller jeg som ikke mestret dette kaliberet vites ikke, men jeg klarte ikke presse avtrekka i dette kaliberet. Da effekten på elg ikke var til min forventning solgte jeg denne pipa og kjøpte en i 30-06.

 

Jeg ville anbefalt en tung pipe i tillegg til lyddemper og kolbekappe. Er noe usikker på hvor mye kickstoppen hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha en rifle til praktisk jakt er det vel greit å holde vekta på et normalt nivå. R93 med standardpipe i .375, uten kick stop o.l., veier rett over 3kg uten kikkert/montasje og er grei å tusle rundt med. Balansen er også god, fin å skyte med.

 

Rekyl er veldig subjektivt, men min erfaring er i hvert fall at med min R93 i .375, som med kikkert veier 3,85kg, er rekylen veldig kontrollerbar. På banen bruker jeg en PAST sorbothan pute, på jakt merker jeg uansett ikke noe til rekylen. Har ingen problemer med å skyte kontrollerte, gode samlinger med denne.

 

Min konklusjon er at jeg aldri vil anbefalle kick stopp eller tjukk pipe i .375 til R93, standard er helt supert. Et alternativ er jo semi weight, som øker vekta med 200-300gram.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...