Jump to content

Kikkert fra usa


Schmoo

Recommended Posts

Hei!

 

Har akkurat blitt den heldige eier av en Remington LTR i 223!

 

Nå kommer det vanskelige valget angående optikk. Vet at mange her inne anbefaler europeiske merker som koster litt mer enn det jeg tenkte å bruke.

 

Det jeg er ute etter er et kikkertsikte som har max 6x forstørrelse i bunn og helst over 20x i toppen, og når det i tillegg har seg slik at jeg skal til USA i sommer så tenkte jeg at her er det mulig å spare noen kroner.

Har sett på merker som Sightron, Trijicon, Wotac, Zeiss Conquest, Leupold osv. Det jeg er interessert i er om noen har erfaringer med , da spesielt de amerikanske, noen kikkerter i denne gruppen.

 

Pinch-point i forhold til pris ligger på rundt 7000 kr, altså rundt 1K USD.

 

Kom gjerne med tips om dere mener det er noe jeg har gått glipp av.

 

Bruken blir å variere fra rype til rådyr, men flest skudd blir nok avfyrt på bane. For øvrig Nidaros sin bane som nå tydeligvis har mulighet for opptil 500m!

Nidaros kan vente seg et nytt medlem om ikke så lenge! :D

 

Tusen takk for alle vettuge svar!

 

 

 

 

Endret: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har sett på denne og det som trekker ned er at det virker som den har relativt lite høydejustering tilgjengelig. Spørsmålet er da om man må til med 20 MOA baser, og er litt usikker hvordan dette vil påvirke bruk på avstander under 100m.

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det eneste du forandrer med 20moa skinne er å endre vinkelen siktalinja ligger i forhold til løpet. Det har ingen praktisk betydning. Kula vil fortsatt krysse siktelinja to ganger.

Du tjener derfor noen klikk med tanke på høyde. Ideelt så hadde kikkerten vært på 0 i høyde ved 100 meter så du hadde hatt alle klikkene opp.

 

Om jeg forstår deg rett så er du bekymret for å miste instillingene om kula skulle ligger over siktelinja, eksempelvis på 70 meter om du har skutt deg inn på 100. Så lenge du fortsatt har noen klikk igjen nedover så går det utmerket.

De 1-3 cm kulen ligger over siktelinja er jo i praksis ikke noe problem. Det er jo bare å holde 1-3 cm under.

 

På det ene settet med kikkertringer jeg bruker så slipte jeg av .020 på de fremre rigene for å tilte siktelinja. Før hadde jeg 60 klikk ned til disposisjon, nå har jeg 30. De 30 ekstra klikkene har jeg nå i høyde opp slik at jeg kan skyte på lengre avstander.

Link to comment
Share on other sites

Hi,

 

Since you are going to the USA then you need to work on your English :P:P

 

I am going back to the states in June my self (Chicago area).

 

Anyway it is very good thinking to buy a scope while you are there.

 

This is a bit out of the price range that you mentioned but it is worth it.

 

Leupold VX-3L 6.5-20x56mm Long Range

 

I saw it at Cabelas for 1090 Dollars, if the Dollar drops down for ya... :wink:

 

With Leupold you cant go wrong.

 

I would take a look at the Sightrons too.

 

Good luck and have a great vacation.

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt ganske mye ting og prøvd etter vært. seneste kikkerten er en sightron 8-32-56 med dot, den virke veldig bra, ellers så har jeg en nikon 6-24-50 som jeg har blitt imponert av, her fårr du mye kikkert for penga, spes nikon er gunstig i pris. men er mye bra og få for 7-8 lapper der. men det er nok en del ting som en ikke tjener så mye på og ta inn selv her etter ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jepp, da var jeg tilbake fra det store utland. Som forventet glemte jeg å pakke fornuft og endte opp med en Nightforce NXS 5.5-22 X 56....

 

Hehe, hva skal man si... Kikkertsikte virker utrolig bra og gleder meg til å få brukt det...

Takk for all hjelp, det må sies at utvalget i butikken hvor jeg handlet begrenset seg til Nightforce og noen begrensede leupoldmodeller som de hadde hatt salg på noen dager allerede og dermed ikke akkurat hadde kremen av leupold igjen ...

 

så får vi se da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...