Jump to content

Apport> distanse


stratos

Recommended Posts

Hei

 

Skal få trent hunden skikkelig til håndsignal og har rekkevidder opp til ca 50m på greip.

(trener på friområde) Men må få apportbuk/ball/gjenstand lenger ut.

 

Snakker mye med en bekjent i England som bruker sprettert. Visstnok det mest utrolige som finnes da en kan launche tennisballer både Høyt, og langt ut.

 

Men...Det er ulovlig med sprettert i Norge, som kan anses som "våpen". Noen som vet noe om hvor grensen for kraft går?

Har kjøpt dummylauncher, (lager giga drønn, ikke satt pris på av naboene som nyter sommeridyllen...) går ikke lenger enn ca 40-50m også...

 

andre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Apport fra distanse har jeg lært mine hunder med apport på førerspor. Det foregår ved at du går med hunden ved fot og slipper apportbukken slik at hunden ser hva som skjer, fortsetter noen meter for så å vende om og kommandere apport. Etterhvert som hunden skjønner poenget er det bare å øke avstanden. Etterhvert er dere gjerne oppe i flere hundre meter om du vil. Jeg har hatt hunder som har apportert fugl og rev fra mange hundre meters avstand.

 

Les Carl Tabel, Jakthundebogen.

 

Lyke til med treningen.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var dårlig rekkevidde på den apportutskyteren trådstarter hadde. Min erfaring at det er mer enn nok fart på apportobjektet når den skytes ut. Legger til et sitat fra en nettbutikk:

Apoortutskyter (dummy launcher) fra Turner Richards. Kan brukes på land og til vannapport. Apportutskyteren utgir et smell (skuddlyd) når den brukes og hunder bør vær tilvendt skudd før denne tas i bruk. Lengden på utstytingen kan varieres ved å reglulere vinkelen du holder den i (opp til ca 180 meter). Bruker .22 blank. En effektiv måte å trene til AK vannapport når du ikke har båt!

 

Andre alternativer kan være å ha med seg en medhjelper som står på ønsket avstand og kaster objektet. Man trenger heller ikke å kaste objektet i det hele tatt, men bare legge det ut. I begynnelsen kan man legge ut flere objekter og passe på å legge det ut i motvind. Da øker man sjansene for at hunden finner 1 apport relativt raskt. Så kan man øke vansklighetsgraden med færre apporter, andre vindretninger og øke avstanden.

 

Husk også på å ikke gå i den klassiske fella å bare trene hjemme. Hunder er helt avhenige å trene apport på ukjente steder, med ukjente provokasjoner (f.eks andre mennesker og andre hunder).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Både Dadden og Guttapå skauen har gode poenger når det gjelder apporttrening. Dessuten må en ikke glemme å variere metoden også. En annen måte er å sette bikkja i sitt og bli modus mens du selv går ut den avstanden du ønsker for å kaste markeringene. Da trener du "stadga" og trener opp markeringsminnet.

Ellers enig med Guttapåskauen at dummykasteren din må være kass. De jeg har brukt har skutt dummies opp mot 200 meter. Når det gjelder bruk av tennisballkaster er den ok for å spare armene når en f. eks. trener ro på linje, men det er mer trøkk dersom en bruker tennisracket for å få ut ballen.

Det ultimate tipset er vel en Bumper Boy - en fjernstyrt elektrisk anordning som avfyrer skudd og illuderer fallende vilt: http://www.bumperboy.com/robo.php

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...