Jump to content

125grain i 38 spesial


ronny38

Recommended Posts

Har skutt noen tusen Frontier 125gr kuler med lengde 34.5mm og 3.7gr Norma P5. Ikke helt det du hadde tenkt å bruke men det gir vel en hviss pekepinn. Norma P5 er vel hårfint tregere enn N310 så du bør vel begynne noe lavere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøv å sy sammen noen med 320 krutt 3,9 gn i start

bruker å funke godt i de fleste revolvere.

 

Det er samme startladning som i vithavouris tabell for blykule, siden dette er en kobbercoated kule så er det like greit å begynne lavt.

 

personlig lader jeg 125gn klette .356 9mm kule til trening og den funker fint med denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ladning du skal ha kommer vel an på hva du skal bruke den til?

 

Jeg har brukt 3,5 gr 310- ladning til 125 gr blykule. Kula settes til normal settedybde. Dette har gitt en behagelig ladning som jeg treffer bra med. Svak rekyl, men samtidig nok futt til å unngå soting på hylsene.

 

Noen forsøk med samme kule og 320- krutt resulterte i mye ujevn og ufullstendig forbrenning som ga mye kruttsøl og sota hylser før jeg nærma meg maks ladning.

 

Jeg bruker derfor konsekvent 310- krutt til svake feltladninger med lett kule :D

 

Hvis du er ute etter maksfart er vel 310- kruttet noe av det minst brukbare kruttet du får kjøpt :!:

 

Den ladninga du sjøl foreslår er helt OK

Link to comment
Share on other sites

skal ha til feltskyting så vil ikke ha for kraftige knall da :) lader opp 2-3 lotter fra 3,2 til 3,8 grain krutt å ser hva som funker best :)

Magnum knall vil jeg lade fra boken foreløbig så jeg ikke går over den røde streken :roll:

Link to comment
Share on other sites

lader diverse 125grs kuler(belagte, bly og mantlede) med mellom 4,8 og 5,2 grs N-320, avhengig av prosjektilets form og settdybde. kuler med kryperille setter jeg så jeg kan krympe i rilla, mens kuler uten rile blir satt med hele bæreflata i hylsa. da må ladningen reduseres, siden c.o.l. er redusert fra std.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...