Jump to content

Ekstra løp til pistol.


Arkan

Recommended Posts

Jeg skyter en del i regi av NROF. Skal nå begynne å skyte med forsvarets nye miljø-ammo og er noe skeptisk. :?

Har hørt mye om denne ammoen men aldri fått noe konkret bevis for at denne type ammo sliter veldig på løpet.

Tenkte da på å få meg et ekstra løp som kun skal brukes til denne ammunisjonen. Må jeg da søke politiet for å gå til anskaffelse av dette?

Link to comment
Share on other sites

Løp i samme kaliber du eier fra før kan du erverve ved framvisning av våpenkort.

Men, noen våpenkontor/butikker tolker det slik at man må levere inn den gamle.

Altså at dette skal kunne gjøres når løpet må byttes...

Har ikke hatt problemer med å få et løp ekstra, men du bør nesten spørre der du skal handle ;-)

Ellers er det ikke godt å gjette hva svaret vil bli!

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe ja må vel snart begynne å bruke maske. Står at det er kjernen som er stål men jeg har delt en kule fra 7.62 miljøammo, og skilte kjernen fra selve mantelen. Førte over en magnet og da var det mantelen som festet seg og ikke kjernen. Regner derfor med at det denne som er i stål. Mulig kjernen er i messing eller noe. Var iallefall ikke magnetisk.

Forstår da mer hvorfor denne ammoen sliter ut løp. Har ikke fått testet 9mm enda.

Link to comment
Share on other sites

Med miljøammo har vist løpet til Glock 17 en levetid på ca 2000 skudd ifølge skyttere jeg kjenner fra Forsvaret. Og det er ikke snakk om at de har hørt det fra noen som hadde hørt det fra noen andre. Det var snakk om personlige erfaringer. Den ene Glocken var nå på sitt tredje eller fjerde løp...

 

Ikke bruk ammoen i eget våpen IMHO.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe ja må vel snart begynne å bruke maske. Står at det er kjernen som er stål men jeg har delt en kule fra 7.62 miljøammo, og skilte kjernen fra selve mantelen. Førte over en magnet og da var det mantelen som festet seg og ikke kjernen. Regner derfor med at det denne som er i stål. Mulig kjernen er i messing eller noe. Var iallefall ikke magnetisk.

Forstår da mer hvorfor denne ammoen sliter ut løp. Har ikke fått testet 9mm enda.

 

Eh..HÆ? Hvor kom den 7,62 "miljøkula" fra? Dersom mantelen var magnetisk og kjernene ikke har du kommet over noe rart. Mantelen er i kobber og kjernen(e) er i stål. Kjernen er todelt med en del som fila ikke biter på og en del som fila biter på. Dvs en hard og en ikke fullt så hard del. Måtte prøve ei kule her nå, og begge de to delene inni den jeg fant her er magnetiske. Mantelen til 7,62 kula er ikke magnetisk, den er i kobber. Kjernen i 9mm "miljøkula" er i kobber, mens mantelen er i en eller annen mindre lur legering som er magnetisk. Det kan jo forklare økt slitasje ved bruk av "miljøammo".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...